Suzuki-SX4-S-Cross: Ikke helt SUV, men ikke en vanlig kombi heller. Slikt kaller man i dag en crossover... Foto: Knut Moberg
Suzuki-SX4-S-Cross: Ikke helt SUV, men ikke en vanlig kombi heller. Slikt kaller man i dag en crossover... Foto: Knut MobergVis mer

TEST: Suzuki SX4 S-Cross

Suzuki har lansert annen generasjon av sin SX4, som for å markere seg tydeligere heter S-Cross.

Vi var strenge da vi testet forrige generasjon Suzuki SX4. Vi håpet derfor på et betydelig forbedret produkt da vi hentet testeksemplaret av nykommeren, SX4 S-Cross.

LES OGSÅ:

Kraftig forbedring

Og med det utgangspunktet må vi si oss fornøyd. S-Cross er på så å si alle områder en mye bedre bil enn forgjengeren, rent bortsett fra at den har vokst seg opp en kategori - fra småbilstørrelse opp i kompaktklassen. Der posisjonerer den seg nå uten komplekser som en crossover som, i Norge, leveres med firehjulsdrift som standard og dermed burde kunne utgjøre et godt alternativ til de utpregede folke-SUV-ene av kompakt størrelse.

Opp en klasse

Det første man legger merke til er nemlig at bilen er blitt klart større, selv om det fortsatt er en kompakt firehjulstrekker vi snakker om. 430 centimeter måler den i lengden, mot forgjengerens 413. Det betyr som sagt at vi nå snakker om en bil i den kompakte folke-SUV-klassen med konkurrenter som blant andre Opel Mokka og Mitsubishi ASX / Citroën C4 Aircross / Peugeot 4008. Det er også en god nyhet at bagasjerommet, som var på beskjedne 270 liter i utgående versjon, nå blir på adskillig mer akseptable 430 liter. (Faktisk 440, hvis seteryggen befinner seg i fremre posisjon).

OPPGRADERT: Grand Vitara, norgesfavoritten som gikk i glemmeboken

Romsligere, men...

Inne i bilen er det ingen tvil om at dette er en klasse over forgjengeren. Dette gjelder både plassen og hvordan interiøret generelt oppleves. Fullt så romslig som en Mitsubishi ASX og dens franske søsken er den ikke, men det er nå ganske god plass til voksne, både foran og bak - med det forbehold at takhøyden bak i vårt eksemplar med panoramatak opplevdes som noe knapt.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Suzuki-SX4-S-Cross: Ikke helt SUV, men ikke en vanlig kombi heller. Slikt kaller man i dag en crossover... Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
KRAFTPAKKE: Under panseret på testbilen med den beskjedne betegnelsen 1.6 finnes nå en moderne og kultivert dieselmaskin som leverer en trekkraft på 320 newtonmeter - i praksis betyr det gode klatre- trekk- og forbikjørings-egenskaper. Bilen er nemlig ikke spesielt tung og firehjulsdrift gjør at kreftene plantes godt i bakken. Foto: Knut Moberg

Bra ergonomi. Men...

Førermiljøet opplevde vi som oversiktlig og greit, og vi berømmer måten Suzuki har lagt ut betjening og informasjonskilder på i vårt velutstyrte eksemplar - stikkordene er intuitivt og ergonomisk. Bra tenkt og utført, syntes vi. Opplevd kvalitet (ikke det samme som driftskvalitet), er et område der japanerne ofte sliter, men stadig forbedrer seg. Så også i Suzukis tilfelle. Det blir bedre, men materialkvaliteten oppleves i beste fall som gjennomsnittlig. I tillegg var ikke finish-en på vårt testeksemplar spesielt imponerende, med gliper mellom plastkomponentene over dashbordet.

Kun 1.6

Motorutvalget er meget enkelt: En dieselmotor på 1,6 liter og en bensinmotor - også den på 1,6 liter. Begge yter 120 hestekrefter, men dieselmotoren har en klar fordel på dreiemoment: 320 newtonmeter ved 1.750 omdreininger mot bensinmotorens 156 newtonmeter ved 4.400 omdreininger. Standard girkasser er en femtrinns manuell kasse i kombinasjon med bensinmotoren, mens dieselmotoren kobles til en med seks trinn. For den som ønsker automat er en trinnløs girkasse (CVT), tilgjengelig. Den kan brukes manuelt med syv innprogrammerte trinn, og kan betjenes med hendler på rattet.

Sprek diesel

KRAFTPAKKE: Under panseret på testbilen med den beskjedne betegnelsen 1.6 finnes nå en moderne og kultivert dieselmaskin som leverer en trekkraft på 320 newtonmeter - i praksis betyr det gode klatre- trekk- og forbikjørings-egenskaper. Bilen er nemlig ikke spesielt tung og firehjulsdrift gjør at kreftene plantes godt i bakken. Foto: Knut Moberg
KRAFTPAKKE: Under panseret på testbilen med den beskjedne betegnelsen 1.6 finnes nå en moderne og kultivert dieselmaskin som leverer en trekkraft på 320 newtonmeter - i praksis betyr det gode klatre- trekk- og forbikjørings-egenskaper. Bilen er nemlig ikke spesielt tung og firehjulsdrift gjør at kreftene plantes godt i bakken. Foto: Knut Moberg Vis mer

Testbilen hadde den nye dieselmotoren 1.6 DDiS og ble levert i GLX-utførelse, altså med det meste av utstyr. Motoren er et kjempesprang forover i forhold til den gamle 1,9-literen. Med 320 newtonmeter tilgjengelig fra 1.750 omdreininger oppleves den som sprek, og det utnyttbare registeret er ganske bredt så dette er en av de mer behagelige dieselmotorene i klassen. Altså også her en stor forbedring.

Fin girkasse

Den manuelle girkassen på seks trinn opplevde vi som presis og kontant i håndteringen. Den utnytter dessuten motorens kraftressurser bra, og drivlinjen totalt får mer enn godkjent. Den relativt middelmådige tiden på 13 sekunder fra 0 til 100 maskerer et mye sprekere inntrykk når man er ute på veien. For øvrig oppgir Suzuki 0-100 på 12 sekunder for den forhjulsdrevne versjonen, som ikke importeres til Norge i skrivende stund.

Foto: Knut Moberg
Suzuki SX4 S-Cross: Interiøret Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Lyst og trivelig med panoramatak: Hvis man ikke trenger mye hodeplass bak, er det ikke ueffent med et slikt panoramatak i et S-Cross-interiør som ellers kunne fremstått som litt dystert. For øvrig er SX4 generasjon 2 en mye romsligere bil enn forgjengeren. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
KRAFTPAKKE: Under panseret på testbilen med den beskjedne betegnelsen 1.6 finnes nå en moderne og kultivert dieselmaskin som leverer en trekkraft på 320 newtonmeter - i praksis betyr det gode klatre- trekk- og forbikjørings-egenskaper. Bilen er nemlig ikke spesielt tung og firehjulsdrift gjør at kreftene plantes godt i bakken. Foto: Knut Moberg

Ingen sprell

Som for det øvrige kan vi si at kjøreegenskapene er helt greie - dette er helt på det jevne. Det vil si at bilen oppfører seg forutsigbart og, selv ved provokasjon fant den ikke på noen bekymringsverdige sprell. Men underholdende kan den ikke kalles selv om styringen er grei nok. Dette er likevel tilstrekkelig i denne typen bil og stabiliteten er noe vi kan trekke frem som en av bilens sterke sider.

Allgrip

Suzuki SX4 S-Cross har fått et nytt firehjulsdriftssystem, som har fått navnet Allgrip. Den leveres med fire forskjellige programmer, der man kan velge mellom auto, sport, snow og lock.

TEST: Suzuki SX4 S-Cross

  • Auto er det mest økonomiske programmet, med prioritet til forhjulsdrift så lenge fremkommeligheten er god. Den slår over i firehjulsdrift hvis et hjul begynner å spinne.
  • Sport er en modus som lar 4x4-systemet regjere så snart det akselereres og er spesielt tilpasset aktiv kjøring på svingete vei.
  • Snow er relativt selvforklarende - her er firehjulsdrift aktivt i utgangspunktet
  • Lock er en posisjon man kan velge for å komme løs fra sand, gjørme eller snø og innebærer kontinuerlig trekkraft på bakhjulene.
  • Hvor mye for pengene?

    Sammenlignet med folkesuver med skikkelig firehjulsdrift er Suzuki SX4 S-Cross helt greit priset til 280.000 kroner og oppover. Bensinmotor og trinnløs girkasse har vi ikke testet, men på papiret fremstår de som brukbare for ikke-entusiaster. Legger man 340.000 kroner på bordet får man med alt det vesentlige og vel så det (panoramatak er da regnet med), samt en riktig så kraftfull dieselmotor. For en slik sum har man riktignok ganske mye annet å velge mellom - men noe av det S-Cross tilbyr må man gi avkall på i de fleste tilfeller.

    Som alltid blir valget et spørsmål om prioritet.

    Jevnt over bra

    Alt i alt opplevde vi Suzukis nyeste som en jevnt over god bil til sitt formål, som er å frakte folk og bagasje på en grei og praktisk måte, og som gir over snittet god fremkommelighet på vanskelig føre. Den fullt utstyrte testbilen har alt man kan forvente av utstyr til en pris som må anses å være helt grei når man ser på ytelsene.

    Testresultat

    Suzuki SX4 S-Cross

    Mer voksen, praktisk og lettkjørt crossover, forbedret firehjulsdrift, godt utsyn, sprek og kultivert dieselmotor og velfungerende girkasse

    Oppleves designmessig karakterløs, kvalitetsopplevelse middels, lydnivå litt høyt

    Tekniske data - Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS 4x4
    DrivstoffDiesel
    GirkasseMan. 6
    Slagvolum1.598 ccm
    Effekt120 hk
    Dreiemoment320 Nm
    ved o/min.1.750
    0-100 km/t13 sek
    Toppfart175 km/t
    Forbruk - blandet0,44 l/mil
    CO2-utslipp114 g/km
    Lengde430 cm
    Bredde176,5 cm
    Høyde158 cm
    Akselavstand260 cm
    Egenvekt1.305 kg
    Bagasjerom430 liter (VDA)
    Forbruks- og utslippstall målt med auto start-stopp