TEST: Suzuki Grand Vitara V6 - Praktisk bensinsluker

Suzuki tar steget inn i en større klasse med Grand Vitara V6. Bilen har mange fellestrekk med større og dyrere biler, men har to store minus - prisen er svært høy og plassen er i minste laget.

TEST: Suzuki Grand Vitara V6 - Praktisk bensinsluker


Suzuki har lenge hatt et godt tak på det norske firehjulstrekkmarkedet. I tillegg til Vitara er det salgssuksessen Baleno som har versert i salgsstatistikkene.

Grand Vitara har nå kommet med V6 motor på 2,5 liter. Dette gjør den svært anvendelig for større og tyngre oppgaver både på veien og ikke minst der hvor vei og ødemark går i ett med hverandre. Allikevel vil ikke Grand Vitara gjøre den helt store nytten hvis innvendig plass er et av dine viktigste kriterier.

Terrengferdigheter

Grand Vitara er designet for å kunne ta deg ut i småskogen. Rammen er stødig og tåler litt rufsete kjøreforhold. Firehjulstrekket kan kobles inn og ut mens bilen er i fart, og dette gjør at du hele tiden kan tilpasse deg endrede veiforhold og opprettholde fremdriften. Reduksjonsgiret kan kun kobles til når bilen står stille.

Dyr å kjøpe

Med en prislapp på 354.900 kroner er det mange som rynker på nesen selv om bilen er godt utstyrt og det banker seks stempler under panseret. I denne prisklassen er det tross alt en del andre alternativer med firhjulstrekk å velge blant. Lemper du litt på kravene om terrengegenskaper dukker det opp store stasjonsvogner i samme prisklasse.

Dyr i drift

I tillegg til at Grand Vitara V6 er dyr å kjøpe er den også en smule dyr å kjøre med. På langtur, hvor kjørestilen var hyggelig, ble forbruket målt til 1,2 liter per mil. Dette er dessverre for mye.

Klikk deg gjennom lenkene under bildet og finn ut mer om Suzuki Grand Vitara V6.