TEST: Subaru Legacy Outback H6-3.0

Det summer dempet fra de seks sylindrene som gjemmer seg foran torpedoveggen. Bak rattet er følelsen av luksus hjertelig til stede – og fra utsiden er diskresjon en selvfølgelighet.

TEST: Subaru Legacy Outback H6-3.0
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi står i kø ut fra hovedstaden, i en bil som koster 650.000 kroner. Men det er ingen som snur seg, ingen som hever på øyenbrynene – tvert i mot glir vi diskret inn i mengden.

Fra utsiden er det nemlig bare H6-3.0 merkene i grillen og på bakluken som sladrer om at du kjører det gjeveste Subaru evner å fremstille.

Vekker neppe oppsikt blant redere

Hvilket nok ikke sier så mye. For trass i at man ikke kan kritisere Subaru for å være dårlig, er ikke Subaru bilen man kjøper for å imponere naboen – eller for å vekke oppsikt blant skipsredere. Og det gjenspeiler seg altså også i toppmodellen Outback H6-3.0.

For trass i at listen over standardutstyr kommer i bokform, og at følelsen av luksus kommer byksende så snart man har satt enden ned i de skinntrukne setene og lagt labbene på Momo-rattet med ring i edeltre – ser Outback H6-3.0 ut som en hvilken Outback som helst. Anonym, og lite oppsiktsvekkende.

Tre-liters slagvolum

Det er den imidlertid ikke. For merket H6-3.0 betyr at motorrommet i bilen er utsmykket med den hittil største motoren Subaru har evnet å sette inn i noen personbil. Her har du tre liter slagvolum til disposisjon, 209 hester og et dreiemoment på 282 Nm ved 4.400 omdreininger. Firehjulstrekk er, som på alle Subaruer, standard. Det sammen med VDC (Vehicle Dynamics Control) sørger for at eventuelle traksjonsproblemer er noe naboen sliter med og ikke du.

Komfortabel

Ute på veien overbeviser også Outback H6-3.0. Kraftig motor kombinert med lavt støynivå og et mykt men komfortabelt understell, sørger for at selv prinsessen på erten ville funnet seg til rette. Kjøreegenskapene er i tillegg gode, men tro ikke at Outback er en bil som trives nevneverdig når svingene kommer tett og føreren føler seg inspirert.

Skjønt, det eneste du har lyst til bak Momo-rattet i Outback H6-3.0 er å nyte komforten, luksusen og gleden over å tilbakelegge mil etter mil etter mil - uanstrengt og komfortabelt.