TEST: Subaru Impreza WRX

Subaru Impreza WRX er en spesiell bil, ikke minst designmessig. Og meningene om hvorvidt Subaru har lykkes eller ikke er mange.

TEST: Subaru Impreza WRX
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Fra siden minner kanskje Impreza WRX litt om forgjengeren, Impreza GT Turbo, men både forfra og ikke minst bakfra er skilnadene store. Vi skal ikke hengi oss på en lang diskusjon hvorvidt Subaru har lykkes med sin nye design på Impreza eller ikke, blott konstatere at fronten mistenkelig likner forrige generasjon Toyota Corolla, med sine to runder lykter.

Bakfra vet vi ikke helt hva Impreza minner om - noe som slett ikke behøver å være en fordel.

Vinger, og utbygde skjermer

Trass i likheten med folkebilen Corolla, får menigmann klare signaler om at bilen som fyller bakspeilet, ikke primært er ment for å kjøre ungene i barnehagen med. For Subaru Impreza sin gudestatus blant gassglade førerere har oppstått langs verdens rallyløyper - og Impreza WRX er, i følge Subaru, bygget på årelange erfaringer fra etapper hvor hvert et sekund teller.

Og det er lett å se at Impreza WRX slett ikke er som andre biler. For på panseret troner et digert luftinntak som skal sørge for at ladeluftkjøleren får sin tilmålte kvantitet av luft, og fronten domineres, foruten av to digre tåkelys, av et tronende luftinntak på panseret. Sedanutgaven av Impreza WRX har i tillegg utbygde skjermer, og en hekkspoiler stor nok til at dens flate oppgis i kvadratmeter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aluminiumsfarget plast

Også bak rattet legger man merke til at Subaru Impreza WRX er noe for seg selv. For hvilke biler er det som har et nydelig skinnratt fra italienske Momo, eller bøtteseter som sender tankene til arbeidsplasser som til daglig besittes av Henning Solberg eller Juha Kankkunnen?
Likevel gir begeistringen seg fort, for uansett hvor vakkert aluminium er blir det ikke pent med aluminiumsfarget plast – noe ikke minst midtkonsollen beviser med grell tydelighet.