TEST: Subaru Impreza WRX STI

Noe stilstudie er det ikke, men du verden for noen kjøreegenskaper. Og det er det det handler om.

TEST: Subaru Impreza WRX STI
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Subaru tenkte nok mye på det som er under skallet i forhold til design når Impreza WRX STi ble utviklet. Det er nemlig en blandet følelse å se på denne bilen. Det er litt vanskelig å finne et passende ord for å beskrive utseende, og fin er den ikke. Ekstraordinær er kanskje det snilleste ordet vi kommer på, og oppmerksomheten fra omgivelsene er upåklagelig.

Det handler om gassing

Den estetiske sansen til designerne kan altså diskuteres, men de som har tatt seg av det tekniske kan sine saker bedre enn de fleste. Større kjøreopplevelse skal du lete lenge etter, og tar du prisen på 575.000 kroner med i betraktningen, er det ingenting som er i nærheten.

STi

Toppmodellen STi, som vi har kjørt, skiller seg fra normale WRX modeller med andre lys, litt ny styling, gullfelger, oppfrisket interiør og ikke minst flere hestekrefter. Typiske kjennetegn som også WRX-modellen har er et enormt luftinntak på panseret, utbygde skjermer og et vingespenn på cirka 1,7 meter.

Tall om effekt og ytelser er foreløpig bevisst utelatt, men dukker kjapt opp i neste kapittel.

Festraketten Subaru Impreza WRX STI kan du lese mer om her.