TEST: Subaru Impreza 2.0 GX

Subaru har ingen likhetstrekk med Porsche bortsett fra motoren. Begge merkene benytter boksermotorer.

TEST: Subaru Impreza 2.0 GX


Vi rakk ikke en gang å venne oss til de ovale frontlyktene på Impreza før de forsvant igjen. De ble beholdt i knappe to år, og det er kort tid for bildesign. Nå har det kommet på plass en ny front som har gjort Impreza mye mer lik Legacy.

Impreza med 1,6 liters motor har de samme hovedtrekkene i fronten som vår testede toliter, men toliteren har i tillegg tåkelys i støtfangeren, noen ekstra spor rundt tåkelysene og et lite luftehull nederst på hver side som gjør den veldig lik den kraftige WRX-modellen. WRX skiller seg i tillegg ut med en stor kjeft midt på panseret.

Gnistrende

Impreza har aldri vært noe stilstudie, men hevder seg på helt andre fronter. Den har nemlig noen gnistrende kjøreegenskaper. Vi føler at Impreza, bortsett fra WRX og STI, ikke akkurat appellerer til ungdommen, og at dette gjør at mange går glipp av en stor kjøreopplevelse. Det er veldig synd, for de som er litt aktive bak rattet kan ha det ekstremt moro med denne bilen, og maken til oppførsel i sørpe og snø finnes knapt. Lettkontrollerbar blir et understatement, og selv den mest klønete sjåfør skal klare å ha det moro bak rattet i en Subaru Impreza.

Er du av de som ikke klarer bakkestarter har Subaru også tenkt på det. Trykker du inn bremsen og kløtsjen samtidig triller ikke bilen bakover når du slipper bremsen igjen, og du slipper trikset med håndbrekket for å komme i gang i motbakkene.

Firehjulsdrift

TEST: Subaru Impreza 2.0 GX


De velbalanserte egenskapene kommer mye av et godt firehjulsdriftsystem. En mekanisk senterdifferensial med differensialbrems fordeler kreftene forover og bakover. Dette gjør at Imprezaen kjennes trygg på så og si alt slags underlag. Terrengproblemer er ikke noe tema med Impreza, og det finnes knapt veier som kan stoppe deg. Bakkeklaringen er den faktoren som setter grenser for hva du kan overstige.

Lavserie

I denne bilen har du faktisk ti gir totalt – fem i normalmodus og fem i lavserie. Å koble inn lavserien på terrengbiler kan ofte være noe plunder hvor du må stoppe helt opp å rive i en tungbetjent spak for å finne lavserien. Slik er det ikke her. Det er bare å klemme inn kløtsjen, dra spaken ved siden av håndbrekket opp, og du er i lavserie. Motoren jobber betraktelig lettere, og selv med vinterens ved eller en skjærgårdsjeep hengende bak vil det føles som et lett slep. Når du er på landeveien kan du sjalte som du vil mellom lavserie og vanlig giring uten å stoppe bilen. Det går til og med greit å kjøre i lange perioder i 80 kilometer i timen i lavserie. Siden Impreza kan trekke tilhengere med en totalvekt på 1.600 kilo er dette en kjekk funksjonalitet.

Sprek og buldrete

TEST: Subaru Impreza 2.0 GX


Motoren høres litt skramlete ut når du starter den, men med bokseren i gang kan du nyte gode ytelser. Bilen veier 1.330 kilo og det er ikke en problematisk vekt for motoren. Det trekker ganske bra allerede fra lavt turtall, men dette er en turtallsmotor som både liker og bør strekkes litt på turtallet. Fra 3.500 er draget godt, og det vedvarer helt til du må bytte gir. Dette gjør at forbikjøringer håndteres bra, og at motbakker blir en veldig enkel oppgave.

Den største ulempen er buldringen. Hvis vi sammenligner med de beste firesylindrete motorene kan dette oppleves som støyende. En boksermotor gir et helt særpreget lydbilde og faller ikke ei smak hos alle.

Dette er en bokser

En boksermotor er som mange vet en flat motor hvor sylindrene står vannrett mot hverandre, med det er et krav til som må oppfylles for at det kan kalles en boksermotor. Motstående stempler trekkes sammen mot hverandre, og tilsvarende skyves fra hverandre når stemplene er på vei tilbake. I en ”flat” motor som ikke er en bokser, vil stemplene følge etter hverandre. Det vil si når et stempel trekkes inn er det motstående stempelet på vei ut.

De som nå tror vi er fulle av beundring for denne bilen har kun delvis rett. I neste kapittel kommer alt det vi ikke likte.

Våre negative synspunkter finner du her.