TEST: Subaru Impreza 2.0 GX

Etter en uke bak rattet i nye Subaru Impreza 2.0 GX, er konklusjonen følgende: Impreza skiller seg fra mengden, både på godt og vondt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du ser det med en gang. Impreza er annerledes. Tåkelysene er på størrelse med rally-fjernlys. Luftinntaket mellom dem ser ut til å være stort nok til å kjøle en lastebilmotor. Høye profiler preger ytterkantene av panseret og skjermene er så brede at de gir assosiasjoner til forrige generasjon BMW M3. Det er liten tvil om at Impreza 2.0 GX forsøker å sole seg i glansen fra sin berømte storebror, gaterallybilen Impreza 2.0T WRX, bedre kjent som Impreza Turbo.

Fortjener brede dekk

Subaru ønsker altså at Impreza 2.0 GX skal utstråle sportslighet. Det norske klimaet har imidlertid tvunget Subaru-importøren til å utruste sine testbiler med vinterdekk. Har du sett en Porsche 911 Turbo med 185/65-dekk? Da vet du at det ser komisk ut. Like galt blir det når Impreza er satt opp med smale vinterdekk. Impreza vil med sine brede skjermer bli langt mer fotogen den dagen den ikles brede sommerdekk.

Puslete eksosrør

Noen vil kanskje kalle det flisespikkeri, men vi hang oss opp i eksosrøret. Når design-avdelingen har jobbet så hardt for å lage en bil med sportslig utseende, må det nesten ansees som forræderi når motor-avdelingen velger et eksosrør som hadde passet langt bedre på en 2CV.

Motor-avdelingen gjorde derimot en god jobb da de utviklet boksermotoren som sitter under panseret på Impreza. Du kan lese mer om både motor, girkasse, kjøreegenskaper og bremser her.

Relaterte saker:

  • Test av Subaru Impreza WRX
  • Prøvekjøring av nye Impreza
  • Første omtale av nye Impreza
  • Omtale av Impreza STI