TEST: Subaru Forester 2,0X 1L automat

Nye Forester er en oppfrisket versjon av den gamle - på mange måter. En original bil med mange gode egenskaper er blitt bedre, og forsvarer med talent sin posisjon i markedet tross sin aldrende grunnkonstruksjon.

TEST: Subaru Forester 2,0X 1L automat
1L-versjonen har skinninteriør og navigasjon med fargeskjerm som standard
1L-versjonen har skinninteriør og navigasjon med fargeskjerm som standard Vis mer


Subaru Forester har sin trofaste tilhengerskare her i landet, og denne øker gradvis i takt med at produktet stadig forbedres og modnes. Hittil i år er over 1.600 eksemplarer blitt nyregistrert - i tillegg kommer mer enn 430 bruktimporterte biler. Nylig fikk modellen nok en modernisering og ansiktsløftning, og i den forbindelse også adskillig mer motorkrefter.

Litt stasjonsvogn, litt SUV

Vi har tidligere sagt om Forester at den ser ut som en litt feilproporsjonert stasjonsvogn på stylter, og noe av det henger fortsatt igjen i designen som, tross to "facelifts" i løpet av de åtte årene den nåværende generasjonen har vært på markedet, fortsatt ikke er en bil man snur seg etter på veien. Det er på mange måter litt urettferdig, for det er nettopp det faktum at den er mindre spektakulær enn sine nærmeste konkurrenter, "Folke-SUVer" som Toyota RAV4 eller Honda CRV, som gjør den så effektiv; pakken er en kompakt stasjonsvogn med høy bakkeklaring men både gode og underholdende kjøreegenskaper. Boksermotorens flate arkitektur og det Impreza-baserte chassiet bidrar i sterk grad til å gjøre bilen til mer enn bare et kompromiss mellom stasjonsvogn og SUV.

TEST: Subaru Forester 2,0X 1L automat


Fra 336.900 kroner

Vi testet nylig den nye Foresteren i XT-varianten - det vil si Forester turbo - med hele 230 hestekrefter. Denne gangen har vi tatt for oss den mer folkelige 2,0 X, riktignok i en meget velutstyrt utgave kalt 1L. Forester i ny drakt koster fra 336.900 kroner med denne motoren og manuell girkasse. Da må man ta til takke med stålfelger og et rimeligere stereoanlegg, og man må klare seg uten soltak. Automatisk klimaanlegg, lyktespylere, eldrevne vinduer rund baut samt tåkelys er imidlertid standard. Når det gjelder testbilen var den utstyrt med firetrinns automatgirkasse, og 1L-utstyrsnivået inkluderer blant annet skinninteriør og navigasjonssystem med syvtommers fargeskjerm. Prislappen blir da 399.900 kroner.

Motoren og kjøreegenskapene følger imidlertid med fra laveste prisnivå. Dem skal vi ta en nærmere titt på her.