TEST: Subaru Forester 2.0 XT

Forester er noe amerikanerne kaller en "crossover", nemlig egenskaper fra flere typer biler. Forester er en feit blanding av stasjonsvogn, sportsbil og litt SUV.

TEST: Subaru Forester 2.0 XT


Forester kom på markedet i 1997 og vi har kjørt Forester flere ganger siden det. Tidligere har vi likt Forester Turbo på grunn av kjøreegenskaper, og at det rett og slett er moro å befinne seg bak rattet. Det vil nemlig være nærliggende å tenke at det ikke er behov for 177 hestekrefter i denne typen bil. Det er det vel strengt tatt heller ikke, men så er det nå en gang noen mennesker som setter pris på kjøreglede og litt viltre egenskaper.

Rallybil

Det er her Forester Turbo, eller 2.0 XT som er det riktige navnet, hevder seg. I tillegg til at du kommer frem til hytta, og alle andre unnskyldninger kundene av firehjulstrekkere bruker for forsvare pengeforbruket, klarer Forester seg bra til den praktiske utførelsen av daglige sysler. Ute på landeveien minner Forester mest om sin rallybror Impreza WRX. De som liker litt bred oppførsel på snø og grus kan knapt finne seg en bedre venn enn Subaru Imprza WRX. De fleste har vel sett hvordan Petter Solberg håndterer denne bilen på all slags underlag.

Den første snøen

Vi fant frem til den første snøen og forsøkte å finne ut om Forester fortsatt er drømmen for rallyspirer med småunger. Kjøreopplevelsen finner du her.