TEST: SsangYong Rexton RX290

Det er sjelden vi ikke aner hva vi går til i det hele tatt. Det var tilfelle med Ssanyong Rexton.

TEST: SsangYong Rexton RX290


Rexton er den nye toppmodellen fra SsangYong. I likhet med Musso har også denne bilen lisensproduserte Mercedes-motorer. Vi har kjørt det foreløpig eneste dieselalternativet, men også to bensinmotorer er tilgjengelig. RX 320, som den største heter, har en rekkesekser på 218 hestekrefter og RX 230 har en firesylindret motor med 147 hestekrefter.

Varebil

SsangYong Rexton er en av få biler som fortsatt leveres som varebil klasse to med grønne skilter. Helt enkelt er det ikke her heller. Det må skjæres litt i taket og gulvet må senkes, men da passer også "statskassen" og hundrevis av tusenlapper er spart. Prisen på 325.000 kroner bør ikke skremme noen, men likevel bør man tenke på om den er verdt pengene. Veletablerte japanske konkurrenter koster nemlig omtrent det samme, og Hyundai Terracan koster mye mindre med mer utstyr.

Mercedes-motor

Motoren er en gammel kjenning. Når Mercedes brukte den het bilen E 290 Turbodiesel og ytelsen var da 129 hestekrefter og 300 newtometer. I Rexton er effekten tatt ned til 120 hestekrefter og 250 newtonmeter. Rexton veier 1.900 kilo og trenger mildt sagt den effekten den kan få. Med automatgir gikk dette forholdsvis tregt. Gassresponsen er beskjeden og vi savner det gode dieseldraget som vi har blitt bortskjemt med. Vi trodde faktisk at den 2,9-liters store dieselmotoren ville gjøre en bedre jobb.

Mangler kraft

TEST: SsangYong Rexton RX290


Forbikjøringer er nesten umulig å få til og i oppoverbakkene må pedalen presses langt inn i torpedoveggen for å holde farten oppe. De som er kjent rundt Oslo kjenner den lange bakken fra Drammen og opp til Liertoppen. Med full gass her viste fartsmåleren cirka 100 kilometer i timen. Med fratrekk i feilvisning klarte vi med andre ord ikke å bryte fartsgrensen på 90 kilometer i timen. Nå er ikke det noen poeng i seg selv å få til det, men det understreker tydelig at Rexton mangler en del effekt.

Delskyldig

Automatgiret får også ta sin del av kritikken. Den har vanskelig for å gire ned og du kan med stor fordel benytte deg av kickdown-funksjonen. Selv om du velger kjøreprogrammet "power" savner du girvilligheten. Da har du enda normalprogrammet og vinterprogrammet som gjør girkassen enda mer motvillig.

Innkoblingsbart

Det er kun den sterkeste bensinvarianten som har permanent firehjulstrekk. Testbilen vår hadde knapper i midtkonsollen for koble inn forhjulene og eventuelt reduksjonsgir. Forhjulsnavene låser seg automatisk når du kobler inn firehjulsdriften. Det fungerte bra og når du i tillegg har differensialbrems på bakhjulene kommer du kanskje ett hakk lenger med denne bilen enn du ville gjort med en uten. Firehjulsdriften kan kobles ut og inn i fart, men skal du koble inn reduksjonsgiret må bilen stå stille og girspaken må være plassert i nøytral.

Duver

Det er gjort flere grep for at Rexton skal bli god kjøre. Vi opplevde bilen som svært myk og under oppbremsing dykker fronten langt ned. Når du til slutt stopper gynger den et par ganger opp og ned før du endelig står stille. Svinger er også et problem. Når veien krøller på seg vil den aller helst rett frem og den understyrer ikke så rent lite. Det siste er riktignok et problem alle bilene i klassen sliter med. Det greieste er å ta det helt med ro. Elgtesten ville vi ikke engang prøve på...

Seter

Det første vi merker er at Rexton har vonde seter. De mangler sidestøtte og korsryggstøtte og på grunn av varebilveggen blir justeringsmulighetene begrensede. Dette har vi også opplevd på varebiler tidligere. Høye personer blir sittende litt sammenklemt med rattet i fanget. Undertegnede som aldri får vondt i ryggen av bilseter, ikke før nå vel og merke, begynte å kjenne ubehag allerede etter 20 minutter. Ryggen stivnet fullstendig, og den vanlige testdagen hvor vi kjører bil hele tiden ble like mye brukt på tøy og bøy som på bilkjøring.

Plast

TEST: SsangYong Rexton RX290


Dashbordet omkranser deg med det beste Korea kan tilby. Et hardt plastratt, "plasttreverk" og plastdashbord. Instrumentene har litt Kiapreg over seg og panelet hvor du betjener klimaanlegg ligner veldig på noe vi har sett i Hyundai Santa Fe. Klimaanlegg er ekstrautstyr og koster 10.000 kroner. Som i Hyundai er knappen som bringer frem utetemperaturen merket med "AMB". Veldig logisk.

Er det noe positivt å si om Rexton?

Noen begynner kanskje å lure på det. Det er det. Eksteriørdesignet er i en klasse som få kan vise maken til. Det er det vi liker aller best ved bilen og Rexton får i høy grad oppmerksomheten den fortjener ute i trafikken. Denne skapningen er det ikke mange som har sett maken til. Rexton er også svært stillegående. Tradisjonell dieselstøy er så og si fraværende og ute på landeveien kan du nyte en rolig tilværelse bak rattet.
Prisen virket i utgangspunktet grei, men etter et dypdykk i konkurrentene fant vi ut at 325.000 kroner ikke var så billig likevel. Snarere tvert i mot. Mer om det finner du her.