TEST: SMC Mistral 250

Av de tre firhjulingene vi har hatt på test i denne runde er Standard Motor (SMC) Mistral 250 den klart mest utfordrende.

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland Vis mer

TEST: SMC Mistral 250

  1. Store bilder!
  2. Tekniske data
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland Vis mer
TEST: SMC Mistral 250


Manuell girkasse og sprek motor gjorde nemlig at Mistral 250 kunne kjøres mer aktivt. Du kan bruke kløtsj og gass til å påvirke kjøreegenskapene, de automatgirede variantene er for trege i reaksjonen og for slappe til å kunne kjøres på samme måten. Mistral 250 må kjøres med litt guts, og krever også klart mer tilvenning enn Polaris Phoenix 200 og Sym Trackrunner 200 som vi kjørte parallelt.

Vi har tatt for oss MC-registrerte firehjulinger som kan kjøres på vanlig billappen, og som koster mellom 40-50.000 kroner. Blant annet krever den spesielle registreringen at effekten ikke kan overstige 15 kilowatt.

Langt navn

Noen drar kanskje kjensel på firehjulingen på bildene, og den dukker opp med en del forskjellige modellbetegnelser. Utstyrsnivået varierer, men vi konsentrerer oss om Standard Motor (SMC) Mistral 250 som dukker opp med gatedekk, skivebremser rund baut, bagasjebrett og revers som standardutstyr. Prisen ligger i underkant av 47.000 kroner.

For smal

Gatedekkene gir godt veigrep, men Mistral 250 hadde fortjent bredere sporvidde og litt lavere tyngdepunkt. Slik den er satt opp nå ender du for ofte opp på to hjul, og i høy fart bukter sykkelen seg under deg på en litt skummel måte. Litt finjustering av dempere og fjærer, særlig i framvognen, kan redusere noe av dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Over på grusen er ikke bredden lenger et like stort problem, og etter noen runder for å finne riktig inn- og utgangsgir ga firehjulingen mer mestrings- og kjøreglede enn vi ville trodd på forhånd. I terrengløypa trivdes den ikke alt for godt, i krypfart er automatgir en klar fordel.

Bremseproblemer

SMC har valgt å prioritere bakbremsen på styret, og for de som kommer fra motorsykkel er dette et skikkelig guffent oppsett. Du får full bremseeffekt med trykk på forhjulene når du tråkker på fotbremsen, og låser bakhjulene når du klemmer til på bremsehendelen. Reglene krever full bremseeffekt på fotbremsen, men selv om det ikke er like morsomt ville vi nok foretrukket forbremsen på styret for kjøring i trafikk. På grunn av at det ikke er heldekkende fotbrett på Mistral 250 er riktignok fotbremsen klart mer anvendelig, den er plassert lavt nok under fothvilerne til at du kan kjøre med bremseberedskap hele tiden.

TEST: SMC Mistral 250
Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland Vis mer


Det er positivt med revers, men slik den fungerer på denne firehjulingen blir det i praksis en nødløsning til bruk opp og ned av hengeren eller ut av garasjen. Prosedyren for å rygge er ganske plundrete, motoren skrur seg av mellom hvert skift, og i praksis lærer du deg å parkere på en måte som gjør at du slipper å rygge. Det blir også veldig knotete ved terrengkjøring.

Blant spreke

Høy fart preger Mistral 250, den har definitivt høyest toppfart av de vi hadde inne på test i denne runden. Med rundt 95 km/t på fartsmåleren var de to andre passert med over 20 km/t. Manuelt gir med der det er lett å endre utveksling, samt en tosylindret motor med nok krefter gjør utslaget.

Motoren på 233,9 kubikkcentimeter (ccm) har en liten oljekjøler bak støtfangeren. Vi trives godt med lyden i denne firetakteren, og lydbildet skiller seg fra de ensylindrede konkurrentene. Girkassen på vårt eksemplar var litt trå, den hadde kun godt noen få kilometer når vi fikk den. Det er kort mellom stegene, og du får litt mopedfølelse av å ha vært gjennom alle girene før 60 km/t.

Konklusjon

Som sagt er Mistral den som krever mest tilvenning, og vi sitter igjen med et inntrykk av at den ikke treffer like godt som ekstrakjøretøy i en familie. Til det er de automatgirede modellene mye bedre. For entusiastene derimot er den et fint utgangspunkt, og kanskje den modellen på markedet med rikest utvalg av ekstrautstyr. Den breddes, trimmes og tilpasses etter enhver smak.

TEST: SMC Mistral 250


Slik Standard Motor (SMC) Mistral 250 fremstår på bildene koster den 46.540 kroner, og da skal også et beskyttelsestrekk være inkludert.

Store bilder av Standard Motor (SMC) Mistral 250.

Tekniske data finner du her.

Bildene av firehjulingene på bane og i terreng er tatt på Elveli i Sørkedalen, Oslo (www.elveli.no).

Tidligere artikler om ATV/firehjulinger:

  • TEST: Polaris Phoenix 200.
  • TEST: Sym Trackrunner 200.
  • MC-moro med billappen.
  • LANSERING: Polaris Quadricycles
  • Hjelmpåbud for firehjulinger