TEST: Smart Pulse Cabriolet

”Det var da en artig liten tass”, ”tøff bil”, ”snerten bil”. Komplimentene hagler fra hovedstadens beboere – som ironisk nok gjerne blir ansett som ganske tilkneppet og tilbakeholden med å kontakte ukjente på gaten.


Men sjelden har vi fått så mye oppmerksomhet for en bil, som vi har fått for Smart. Og aldri har vi fått så mye komplimenter for en doning på fire hjul, som vi har fått disse dagene med Smart. Selvsagt er det morsomt å kjøre en bil som ikke alle har, og som folk legger merke til, men utseendet er heller ikke alt. Dette kan du lese mer om ved å klikke deg gjennom lenkene til høyre under bildet.

Til Norge siden begynnelsen

MCC Smart er et rimelig ferskt produkt, og ganske ukjent for den største andelen av Norges befolkning. MCC har ingen offisiell importør i Norge, men Autosmart i Bergen driver privat import av bilen. De har også samarbeidspartnere lokalisert i Oslo. Smart har blitt importert til Norge siden oktober 1998, da bilen ble lansert i Tyskland.

Ingen bestselger

Smart har ikke blitt den helt store salgssuksessen i Norge. I følge registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, er det solgt seks nye Smart her til lands per utgangen av august. I tillegg er det kommet 45 bruktimporterte Smart til landet. I en nylig publisert artikkel Vær smart - importér Smart, oppfordrer vi deg nettopp til å importere bilen selv dersom du vil ha den – og helst som bruktbil. Dette kan du lese mer om ved å gå til den ovenfornevnte artikkelen.

Swatch, Mercedes and art

MCC Smart har en noe brokete fortid. MCC er forkortelse for Micro Compact Car, og firmaet MCC Smart GmbH er per i dag et heleid datterselskap av Daimler Chrysler AG. I begynnelsen var Smart et samarbeidsprosjekt mellom Mercedes og klokkeprodusenten Swatch. Swatch er kjent for sine originale og spreke klokker, og det er de som står bak designet av mikrobilen. Samarbeidet mellom de to gjenspeiler seg også i navnet på bilen, Smart er et akronym for Swatch, Mercedes og art.

Uheldig elgtest

Den brokete fortiden kom i kjølvannet av at A-klassen veltet under en såkalt elgtest. Etter denne skandalen ble det kjørt elgtester også på Smart – og dette hadde et like uheldig utfall som det hadde på A-klassen. Dette resulterte i en god del modifiseringer, som montering av stabilitetsprogram, stivere fjæring, bredere sporvidde foran og bak, og justering av dekkdimensjoner (smalere foran, bredere bak). Det resulterte også i at lanseringen av mikrobilen ble utsatt, noe som også kostet de involverte mye penger. Produksjonen av Smart startet i juli 1998, og den ble introdusert på markedet i oktober samme år.

Forveksling

- Er dette den norskproduserte, blir vi forespurt av en forbipasserende på gaten. Flere forveksler Smart med den norskproduserte elbilen Think. Muligens kan Smart tas for en elbil hva gjelder utseende, men når det kommer til støy er de som natt og dag. Les videre i plass og komfort.