TEST: Smart Fortwo

Er du motebevisst, barnløs og urban? Da bør du lese dagens test av Smart Fortwo, som er et annerledes alternativ til de tradisjonelle småbilene.


Smart Fortwo er en annerledes bil på mange måter. For det første er bilen uvanlig liten. Fortwo er bare 250 centimeter lang, noe som betyr at den er en drøy meter kortere enn en tradisjonell småbil. Den beskjedne størrelsen innebærer at det kun er plass til to seter, noe som betyr at bilen kun egner seg for single eller par uten barn.

Men den moderate størrelsen har selvsagt også positive sider. Blant annet kan Fortwo-eiere lukeparkere på usedvanlig trange parkeringsplasser, om nødvendig på tvers. Smart Fortwo skiller seg også fra mengden ved sin bakhjulsdrift og tresylindrede motor. Det som er enda mer uvanlig, er at den lille motoren faktisk er hekkmontert.

Kom i 1998

Smart, som i dag eies av Daimler-Chrysler-konsernet, introduserte sin første bil, City Coupé, så tidlig som i 1998. I 2000 kom kabriolet-versjonen og i 2002 fikk Coupé en ansiktsløfting. I 2003 kom andre generasjon og i januar i år byttet de to bilene navn til Fortwo. Navnebyttet hadde sammenheng med at Smart arbeidet med en ny modell, Forfour. Den mer ordinære småbilen Forfour ble introdusert i april i år.

Endelig norsk importør


Smart har altså vært på markedet i seks år og den som har besøkt sentral- og sør-europeiske byer de siste årene, vil ha lagt merke til at de spesielle småbilene setter sitt preg på gatebildet. I Norge derimot, har Smart-biler vært sjeldne syn. Dette har sammenheng med at Norge har manglet en offisiell Smart-importør og at markedsføringen dermed har blitt overlatt til små privat-importører. Nå har imidlertid Bertel O. Steen tatt på seg importør-rollen. Dermed vil nok Smart på sikt bli et synlig bilmerke også i norske byer.

Skinnet bedrar

Smart Fortwo ser ikke ut som noen kjøremaskin. Og med en liten, tresylindret motor hadde vi ikke spesielt høye forventninger til ytelsene heller. Men skinnet bedrar. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.