TEST: Skoda Superb 1.9 TDI

Aldri har vi opplevd større bakseteplass - og aldri har vi testet en bedre ustyrt bil. Skoda Superb er en svært spennende nykommer.

TEST: Skoda Superb 1.9 TDI
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tsjekkiske Skoda har produsert biler siden 1905 og er med det blant verdens eldste bilprodusenter. Superb, som kom i 1934, er blant Skoda-historiens høydepukter. Skoda Superb var 5,5 meter lang og utrustet med en V8-motor som leverte 90 hestekrefter.

Men til tross for lange og stolte tradisjoner, etter at Tsjekkoslovakia innførte kommunismen, ble Skoda raskt et annenrangs bilmerke. Skoda ble hengende etter i den teknologiske utviklingen, noe modellene bar preg av. Skoda-vitsene florerte.

Volkswagen kommer

I 1991 ble det imidlertid sving på sakene. Muren var falt og den nye politiske situasjonen gjorde det mulig for det mektige Volkswagen-konsernet å kjøpe den tradisjonsrike bilfabrikanten.

Resultatet av oppkjøpet skulle vise seg fem år senere, i 1996, da Skoda Octavia ble lansert. Octavia fikk en svært god mottakelse både av motorjournalister og publikum forøvrig og ble raskt et vanlig syn på Europas veier.

Tre år senere, i 1999, kom lillebror Fabia. I likhet med Octavia var også Fabia svært gunstig priset sammenlignet med sine konkurrenter. I Norge hadde disse to modellene til sammen en markedsandel på respektable 3,1 prosent i 2001.

Stor og lang

TEST: Skoda Superb 1.9 TDI

Nå er Skoda på banen med nok en modell - og Superb-navnet gjenoppstår. Superb måler hele 480 centimeter plasserer seg dermed i samme størrelsesklasse som Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse. Disse bilene kjennetegnes blant annet ved vakkert interiør, høy kvalitetsfølelse, god plass - og høy pris.

Superb har de samme kjennetegnene - minus det siste. I likhet med sine mindre søsken er nemlig Superb gunstig priset. Billigste utgave, 2.0 Classic, koster 289.000 kroner.

Elegance

Men Superb 2.0 Classic er egentlig den minst interessante versjonen. Det er Elegance-utgavene du bør kikke på. Disse kjennetegnes nemlig ved et usedvanlig høyt utstyrsnivå, noe vi fikk oppleve da vi testet en Superb i Elegance-utførelse med 1,9-liters dieselmotor.

Du skal få vite mer om det skinnseter, regnsensorer, bixenon-lamper og andre godsaker snart. Men først tar vi oss en titt på motor og kjøreegenskaper.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.