TEST: Skoda Superb 1.8T

Også Superb har fått tildelt Volkswagen-gruppens 150 hestekrefters bensinturbo. Den kler Superb også.

TEST: Skoda Superb 1.8T


Vi har tidligere testet Superb med 130 dieselhestekrefter under panseret. Den gjorde også en god jobb i Skodaen som veier omtrent like mye som en Audi A6.

Sprekere

Bensinmotoren gjør Superben sprekere, og mange vil nok trives bedre med bensin som drivstoff. Det er imidlertid fordi 1.8T-motoren er så lik dieselmotorer i karakteren at den passer i en så tung bil som Superb. Den er relativt dreiemomentsterk.

Superb er ikke en luksuskulisse, men en helt redelig bil med romslig kupe og god komfort. Det er ikke lydløst inne i bilen, men det er stille nok. Et eksempel på mindre isolasjon enn i luksusbiler er at når de piggfrie vinterdekkene hiver opp strøgrusen i hjulhusene synger det med klar metallyd inne i bilen. På motorveien er det bra nok, og absolutt bra nok i forhold til prisen.

Mye luksus

Skodas flaggskip er utstyrt med en rekke komfortinnretninger, og tar i tillegg hensyn til det faktum alle reisende vet - nemlig at den største luksus er plass. I forsetet er det romslig, du skal være ganske sær i kroppsfasongen for ikke å finne en god sittestilling.

Plassen mellom forsetene og baksetene er spesielt stor i Superb. Selv ikke luksusbiler kan tilby samme benplass som Superb i baksetet. Takhøyden skorter litt for de lengste, men de byr ikke på problemer å la seg sige litt ned i setet. Baksetet er laget for at to personer skal sitte godt, blant annet er det regulerbar setevarme på hver side og egne dyser fra klimaanlegget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye utstyr

TEST: Skoda Superb 1.8T


Aluminiumsfelger og gode gassutladningslamper for nærlys og fjernlys er standard. Også regnsensor for vindusviskerne og konstantfartholder står på standardutstyrslisten. Og med elektrisk justerbare forseter mener vi det skal godt gjøres å finne noe på ekstrautsyrslisten som frister. Vel, multifunksjonsrattet til 2.100 kroner som satt på testbilen hadde vi nok krysset av for.

Mer om motor og kjøreegenskaper kan du lese her.