TEST: Skoda Octavia 1.9 TDI stasjonsvogn

Fire år er gått siden Octavia ble lansert på det Norske markedet. På den tiden har Skoda mer enn fordoblet salget i Norge.

TEST: Skoda Octavia 1.9 TDI stasjonsvogn
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Skoda Octavia ble lansert internasjonalt i september 1996. Året etter kom den tsjekkiske bilen til Norge. Siden har Octavia klatret jevnt og trutt oppover i popularitet, fra å ikke engang være inne på ”Topp 30”-listen over mest solgte personbilmodeller i 1998, til å inneha tolvteplassen på statistikken for år 2000.

I begynnelsen

Starten på Skoda var en bokhandler og en mekaniker som stiftet firmaet Lurin & Klement i Tsjekkoslovakia. Selskapet begynte å bygge sykler i 1895. Etter hvert utvidet de til å bygge fremkomstmidler med fire hjul og motor, og i 1925 fusjonerte de med Skoda-fabrikken. Under andre verdenskrig ble produksjonen av biler ved Skoda-fabrikken stoppet, og tyskerne brukte i stedet fabrikken til å produsere våpendeler og beltevogner. Etter krigens slutt, 1 1946, ble Skoda-fabrikken satt under statsherredømme i et planøkonomisk land.

Så kom Volkswagen

I 1989 møtte Skoda en markedsøkonomisk virkelighet, som krevde mer av selskapet for å være konkurransedyktig. To år senere, den 16. april 1991, kjøpte Volkswagen konsernet 70 prosent av eierandelene. I mai 2000 overtok Volkswagen de resterende 30 prosentene av selskapet, slik at Skoda nå er et heleid datterselskap av Volkswagen AG.

Endringer i 2000

Octavia kom til Norge i 1997, stasjonsvognutgaven året etter. I oktober 2000 kom en ansiktsløftet 2001-modell av den populære tsjekkeren til landet. Det var endringer på front, hekk og interiør – men disse var heller små. Vi kan nevne ny grill, ny støtfanger, mer sikkerhetsutstyr og utvidet beinplass i baksetet. Beinplassen har vi kritisert i tidligere tester av Octavia. Hvorvidt dette fremdeles er et problem, kan du få svar på ved å gå videre til avsnittet om plass og komfort.

Artikkelen fortsetter under annonsen