TEST: Skoda Fabia 1.4 Elegance

Det er ikke noe galt med Skoda Fabia stasjonsvogn. Snarere tvert i mot.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Man kan tilnærme seg Skoda Fabia 1.4 Elegance stasjonsvogn på to måter. Den ene er den klassiske, hvor man minnes fordums Skoda produkter med hekkmotor og sylinderforinger som sank ned i veivhuset når bilen ikke ble brukt. Den andre er å tilnærme seg Skoda som det kvalitetsproduktet den har blitt.

Bruk tape

Bak rattet er det ikke mye som minner om fordums tider, med plast så billig at selv ikke Lego inngikk kontrakter med leverandørene – og en byggekvalitet som lett kunne forbredres med bare noen få ruller tape. I dag kunne interiøret i Skoda Fabia like gjerne ha tihørt Volkswagen-gruppens ikon, Audi. Borte er klaprelyder og innslag av billig plast. Borte er følelsen av å tre inn på Norsk Teknisk Museum når dørene åpnes – Skoda har blitt moderne.

Mye utstyr

Noe man ikke minst merker bak rattet i Fabia. Lettleste instrumenter, logisk plasserte betjeningsorganer og ergonomisk utført til fingerspissene. I Fabia Elegance er dessuten utstyrsnivået på topp. Her finner du klimaanlegg, kjørekomputer, elektriske vindusheisere og speiljustering. Fjernstyrt sentrallås sørger dessuten for at du slipper å fikle med nøkler for å få adgang inn i Fabias rommelige indre.

Gratis er det selvsagt ikke, for fjong Fabia i Elegance-versjon koster 12.000 kroner mer enn den noe mer asketiske Fabia Comfort. Likevel er Elegance-pakken fristende, ikke minst fordi klimaanlegg alene koster 8.900 kroner.

Hvilket bør være en glimrende anledning til å flytte leserens fokus over på plassforholdene – og ikke minst om utstyret er med på å gjøre den 183.740 kroner dyre Fabia Stasjonsvogn til en komfortabel familiebil.