Test: Skoda Fabia 1.2 Classic

Du trenger ikke bla opp nesten nesten 180.000 kroner for å få en akseptabel småbil. Skoda beviser at det forstatt er mulig å levere gode varer til en grei pris.

Skoda Fabia 1.2 Classic.
Skoda Fabia 1.2 Classic. Vis mer


Skoda har fått et godt grep om det norske markedet med sin Octavia. Gode kvalitet i kombinasjon med lave priser har gjort susen. Statistikken for Fabia er ikke like lystig lesning. Med tanke produkt kontra pris, skulle Fabia kunne vise til mye bedre tall i statistikkene.

Vår testtur har nemlig nok en gang bekreftet at Fabia er en meget kapabel bil, og den overbeviste stort når det gjelder plassutnyttelse og kjøreegenskaper.. Den er antagelig sterk nok for norske forhold.

Volkswagen tvers i gjennom

Slektskapet til VW lyser lang vei når du setter deg inn i førersetet. Her kjenner du igjen tysk tankegang flere plasser, og vi kjenner igjen både funksjonalitet og detaljer fra de tyske søsknene. Det er ingen ulempe, snarere tvert i mot. Du har garanti for at dette er velprøvd teknologi som du kan stole på i mange år.

Moderne og billig

Skoda har kjempet hardt for å komme opp på det nivået de er i dag. Takket være god tilførsel av tyske mark har Skoda blitt en av de bedre bilene du kan kjøpe. Utstyrsnivået på vår testbil var forholdsvis greit. Vi klarer å leve uten elektrisk justerbare speil og elektriske vindusheisere, men sentrallås savnet vi mye. Nesten alle biler har dette i dag, også småbiler.

Tre sylindere fordelt på 1,2 liter skremmer ingen. Du klarer akkurat og følge trafikken, men forvent ikke å kunne utføre de helt store utskeielsene. Mer om denne kremvisperen av en motor finner du her.