TEST: Skoda Fabia - billig og best?

8. mars lanseres Skoda Fabia i Norge. En liten bil som kan briljere med stor innvendig plass, suverene kjøreegenskaper og lekkert design. Prisen starter på 123.900 kroner.

TEST: Skoda Fabia - billig og best?

Skoda har fått et godt grep om det norske markedet med sin Octavia, en bil som har vist god kvalitet i kombinasjon med lave priser. Nå tror vi Fabia vil følge i fotsporene til Octavia.

Vår lille prøvetur har nemlig bekreftet at Fabia er en meget kapabel bil og den overbeviste stort når det gjelder plassutnyttelse og kjøreegenskaper.

Volkswagen tvers i gjennom

Slektskapet til VW lyser lang vei når du setter deg inn i førersetet. Her lyser det tysk teknologi lang vei, og vi kjenner igjen både funksjonalitet og detaljer fra de tyske søsknene. Det er ingen ulempe, snarere tvert i mot. Du har garanti for at dette er velprøvd teknologi som du kan stole på i mange år.

Moderne og billig

Skoda har kjempet hardt for å komme opp på det nivået de er i dag. Takket være god tilførsel av tyske mark har Skoda blitt en av de bedre bilene du kan kjøpe. Sikkerheten er satt i høysetet, og Fabia har alle de sikkerhetsdetaljer du måtte begjære, med deformasjonssoner, ABS-bremser, differensialsperre (EDS) og kollisjonsputer for både fører og passasjerer.

Mange motorer

Vår testbil var utstyrt med en 1,4 liters motor med 68 hestekrefter, men Fabia kommer også med en rekke andre motorer. Den vil bli levert med en 1,0 med 50 hestekrefter, 1,4 liter 16V med 75 hestekrefter, 1,4 liter 16V med 101 hestekrefter og 2,0 liter med 120 hestekrefter. Fabia vil også bli levert med en turbodieselmotor med pumpedyse og direkteinnsprøytning. Denne yter 101 hestekrefter og vil antagelig gi Fabia brutale ytelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å finne ut hva vi mener om Skoda Fabia kan du klikke deg gjennom navigeringsboksen under bildet.