TEST: Skibsplast 660 - Leken og smart

Den norske båtprodusenten Skibsplast har laget plastbåter siden 1957, og har dermed over 40 års erfaring på området. Vi hadde derfor høye forventninger da vi hentet et eksemplar av Skibsplast 660, den nest største båten i produsentens produktrekke.

I motsetning til en del av de amerikanske konkurrentene, er Skibsplast 660 ingen prangende båt. For til tross for de vinrøde feltene på skroget og den store vindskjermen, har 660 et relativt tradisjonelt utseende. Mens en del andre produsenter legger vekt på å runde av kanter og hjørner, har Skibsplast valgt å beholde en noe mer kantete design. Båten har likevel et moderne utseende, og har ved hjelp av nydesignede kabinvinduer fått en aggressiv baug.

Mellom to stoler

Skibsplast 660 tilhører et båtkonsept som faller mellom to stoler. Båten er nemlig for liten til å fortjene betegnelsen cabincruiser, men har samtidig større kabinplass enn en tradisjonell daycruiser. Fordi to personer uten problemer vil overleve et par netter i kabinen, kan 660 derfor best beskrives som en weekendcruiser eller en overnighter.

God akselerasjon

"Vår" 660 var satt opp med et MerCruiser 4,3 EFI hekkaggregat. Motoren yter 210 hestekrefter, noe som gir båten en toppfart på nesten 40 knop. Og fordi 660-skroget elsker plan, tar det ikke lang tid før toppfarten er oppnådd. Men hvordan er 660 å føre? Og hvordan har Skibsplast valgt å innrede båten? Les mer i artikkelen "Plass og innredning".