TEST: Saab 9-5 Aero

Små og forsiktige er endringene Saab har gjørt med 9-5 – men det går ikke å bestride at de har vært effektive.

TEST: Saab 9-5 Aero
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi falt for forrige generasjon Saab 9-5. Stor, luksuriøs og, ikke minst, akkurat passe sportslig. Likevel hadde ikke Saab lykkes helt med designet i våre øyne. Spesielt bakfra virket bilen litt naken, og baklysene litt vel kraftige.

Nettere

Oppgraderingen har tatt tak i mange av våre kritikkpunkter. Hekken har blitt nettere, ikke så tung og naken som den var tidligere – og grillen har blitt mer tidsriktig.

Interiøret har dessuten fått en oppgradering rent finishmessig. Nå er kvalitetsfølelsen bak Saab 9-5 Aero sitt ratt fullt på høyde med hva vi finner i BMW 5-serie og Mercedes-Benz E-klasse.

Mer futt

TEST: Saab 9-5 Aero

Saab påstår at det er gjort om lag 1.200 endringer fra forrige 9-5 til dagens. Og, ved siden av designet, er det uten tvil motorene som har fått størst oppmerksomhet. Ikke bare leveres 9-5 nå med flere dieselmotorer – men motoren i vår Aero har dessuten blitt sprekere.

Nå yter den nemlig 250 hester. Rent intuitivt virker det overveldende og overmotorisert tatt i betraktning at kreftene skal overføres til forhjulene. Hvordan det gikk å både styre og gasse kan du lese mer om her.