TEST: Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t

Med forrige generasjon 9-3 viste Saab at de kunne lage en god kjørebil ut av et ganske dårlig utgangspunkt. Nå har de fått et godt utgangspunkt, og resultatet imponerer.

TEST: Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t


Saab er nemlig nødt til å basere sine produkter på den større fetteren Opels plattformer. Den nye Opel Vectra har gitt Saab-ingeniørene en mulighet de ikke har skuslet bort.

Førerbil

Nye Saab 9-3 Sport Sedan handler om sportslighet og kjørefølelse. Den frir til de blant oss som får en god følelse etter den perfekte svingen. Den perfekte svingen kan like gjerne utføres i normale hastigheter på vei til hytta som alene på en svingete vei. Det er balanse det handler om, og 9-3 er en spesielt balansert bil.

Flatere og mer elegant

Nye 9-3 Sport Sedan har mange nok trekk fra forgjengeren til at familiebåndene opprettholdes, men gir et mye sprekere inntrykk. Den er både bredere og lengre, og har flere aggressive trekk enn gamle 9-3. Dessuten er den forvandlet til en sedan for å tekkes mellomeuropeiske og amerikanske kunder.

t, t, og T

TEST: Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t


Saab skiller mellom de tre effektvariantene av toliteren i 9-3 Sport Sedan ved å kalle den minste på 150 hestekrefter for 1.8t. Liten t har også vår testbil med 175 hestekrefter, men den heter 2.0t. Stor T dukker opp på versjonen med 210 hestekrefter, betegnelsen er 2.0T. Så nå vet du hva du har foran deg i køen.

Les mer om gode kjøreegenskaper her.