TEST: Saab 9-3 SE 2,0t

Utenpå ser Saab 9-3 SE 2,0t ut som en helt ordinær familiebil. Ingen emblemer avslører at panseret skjuler en frisk turbomotor.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvis ditt primære mål er å vekke oppsikt, er med andre ord ikke dette bilen for deg. Men hvis du er ute etter en kombinasjon av god plass, diskret eleganse og en spenstig motor, er det naturlig å ta en nærmere kikk på Saab 9-3. For denne bilen er langt friskere enn det kan se ut som ved første øyekast. Motoren er nemlig en turbomatet toliter som yter 150 hestekrefter. Denne er sprek nok til å trekke bilens 1.340 kilo fra 0-100 kilometer i timen på 8,5 sekunder.

God plass

Samtidig er Saab 9-3 en stor bil. Baksetene er så rommelige at selv høyreiste personer kan tilbringe mange timer som baksetepassasjerer uten å lide nød. Også bagasjerommet er stort - 451 liter. Dermed er det fullt mulig for en gjennomsnittsfamilie å reise på biltur uten å måtte lempe alt for mye bagasje på taket.

Mye utstyr

9-3 SE er også en velutstyrt bil. Fjernstyrt sentrallås, elektriske vindusheiser og oppvarmede sidespeil er selvsagt standardutstyr. Men Saab 9-3 SE kan i tillegg skilte med godbiter som automatisk fartsholder, kjørecomputer, skinntrukket ratt, elektrisk antenne og et rattbetjent stereoanlegg.

God på sikkerhet

Saab skryter, i likhet med sin landsmann Volvo, av at deres biler er blant de sikreste på markedet. Og det er grunn til å tro at Saab har rett. For Saab har gjort det svært godt i uavhengige kollisjonstester. Saab 9-3 SE er blant annet utstyrt med stålbjelker i dørene, fire kollisjonsputer, aktive hodestøtter og fem trepunktsbelter.

Uvante løsninger

I håp om å skille seg ut fra mengden, har Saab valgt en del særegne løsninger. Noen av dem er riktig så smarte, andre kunne vi klart oss uten. Disse løsningene kommer vi tilbake til i de følgende kapitlene. Men først tar vi oss en kjøretur. Les mer i artikkelen ”Motor og kjøreegenskaper”.