TEST: Saab 9-3 Cabriolet: Vindfull eleganse

Med kun noen måneder sommer, kan det virke fåfengt å synke ned bak rattet i en cabriolet. Men Saab er svensk, og i Sverige har de like fæle vintre som hos oss - derfor er Saab 9-3 cabriolet utstyrt for den kalde årstiden også.

TEST: Saab 9-3 Cabriolet: Vindfull eleganse

Avisene slår opp hver en tropenatt i løpet av sommeren med krigstyper, og er det noen som er gale nok til å hoppe i vannet i april blinker fotografenes kameraer om kapp med sola. Når vi også vet at isbreene som har ligget her til lands i tusener av år fortsatt ikke har smeltet - og at vi risikerer at de første snøfnuggene klasker i bakken i oktober kan vi godt skjønne at folk kikker bestyrtet på de som ikler seg en cabriolet.

Vi har for bare noen dager siden sluppet rattet i en Saab 9-3 cabriolet med den STORE turbomotoren med 200 hester, og ærlig talt kan ikke vi skjønne hva vi skal med mer sommer enn hva vi har.

Vinteren som venn

Tradisjonelt har jo cabrioleter vært rene sommerbiler, utstyrt med ett tynt stofftrekk som sjåføren kan bre over seg for å beskytte seg mot de verste regnbygene - og med varmeapparater som er heller spartanske. Ikke så i Saaben. Her er kalesjen foret med et materiale som garantert sørger for at Kong Vinters kalde gufs holder seg på betryggende avstand, og varmeapparatet er dimensjonert for nordiske forhold. Varmeseter er det også.

Derfor må man ikke være hobbyfakir for å trives bak rattet i Saab 9-3 cabriolet når moderlandet er innhyllet i snø - og kjøring med åpen bil vinterstid gir mer intense opplevelser enn å kjøre med taket nede en varm sommerdag.

Men sommeren er tross alt best

Likevel er det for sommeren cabrioleten er skapt, og det er jo ikke til å skjule at det er nydelig å felle taket tilbake og la vinden kjæle med hårrøttene. Men selv om følelsen gir et glis som er egnet til å knuse fluer i, er det heller ikke til å stikke under en stol at Saab 9-3 cabriolet har sine svakheter.

For når turbomotoren yter 200 villige hester, understellet er fra Opel Vectra og taket er fjernet gir det seg noen utslag som ikke alltid evner å frembringe flueknusende glis. Hva som er galt kan du lese mer om i avsnittet "motor og kjøreegenskaper" - og når vi drar konklusjonene er det slett ikke sikkert at turbomotoren nødvendigvis ga oss drahjelp...