TEST: Saab 9-3 Aero

Saab 9-3 Viggen var rå, for rå og ikke minst overmotorisert. Derfor heter ikke toppmodellen i 9-3 serien lenger Viggen, men Aero.

Saab 9-3 Viggen krasjlandet. Skikkelig. Og det er egentlig ikke rart, for med en turbomotor med 230 hester og et dreiemoment på 350 Nm ble svakhetene ved understellet på 9-3 blottlagt så tydelig at man nesten fikk medfølelse. Bilen var rett og slett mislykket.

Og svært få var villige til å kvitte seg med over 500.000 hardt beskattede kroner for å få en Saab 9-3 Viggen. Vi forstår dem godt.

Ublid skjebne

Men trass i 9-3 Viggen sin ublide skjebne, prøver Saab seg igjen - og denne gangen er navnet Aero. Men utseendet er det samme som det var på Viggen. Derfor har Aero den samme åpningen under støtfangeren for å gi motoren tilstrekkelig med luft, den har de samme sideskjørtene og den samme hekkspoileren. På avstand vil kun ekspertene se at felgene på Aero er forskjellige fra de man fant på Viggen.

Viggen ha landet, Aero overtatt

Også er det interiøret da. For likhetene med Viggen fortsetter bak dørene - heldigvis. For trass i at Saab hadde vært alt annet enn heldige med egenskapene til Viggen, hadde de så absolutt lykkes med interiøret, og spesielt setene. For sportssetene ga nydelig langturskomfort, og fantastisk støtte - og på kjent Saab-manér var instrumentene lettleste og alt av betjeningsorganer plassert slik at de lett kunne nåes. Å si at Viggen, og dermed også Aero, var et ortopedisk kunststykke var slett ikke å ta munnen for full.

Men nå har altså Viggen gått inn for landing for siste gang, og Aero har overtatt tronen som det sportslige alternativet i 9-3 serien - men uten turbomotoren på 2,3-liter og kreftene som så tydelig viste at det å overmotorisere en bil fortsatt gikk an. Slik sett er 9-3 Aero, med sine to liter slagvolum og 205 hester snillere på papiret enn hva Viggen var. Men er den snillere i virkeligheten? Les videre under Plass og komfort.