TEST: Saab 9-3 2.2 TiD

Svenske Saab har lang erfaring i å bygge både biler og turboladede bensinmotorer. Men når det gjelder dieselmotorer, må Saab ha hjelp utenfra.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: Saab 9-3 2.2 TiD


Når Saab selv får ha hendene på rattet, blir resultatet oftest godt - noe nye 9-3 er et eksempel på.
9-3 er en god bil, som kan måle seg med eksklusive, tyske konkurrenter. Det samme gjelder Saabs turbomotorer, som er friske og effektive og blant de fremste i bilverdenen.

Men personbil-dieselmotorer har Saab-gutta liten erfaring med. Dette har ført til at Saab har måttet hente dieselmotorer fra General Motors-systemet, selv om de helt sikkert hadde foretrukket å utvikle dieselmotorer i eget hus.

Hentet fra Opel

Det er altså GM-eierskapet som er årsaken til at Saab 9-5 er utrustet med dieselmotorer som kommer utenfra. Den 3,0-liter store V6-dieselen er hentet fra Isuzu, selv om den nok ble noe foredlet før den fikk plass i Saabs storbil. Og det andre alternativet, 2,2-literen, kjenner vi fra Opel, som blant annet har plassert den i Omega og nye Vectra.

Bra nok?

Det er altså denne 2,2-literen som nå også har funnet veien inn under 9-3-panseret. Er motoren god nok til at den fortjener å plasseres der? Les mer om både drivkilden her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer