TEST: Rrrrrraasende Accord!

Honda Prelude 2.2 VTEC er en rå sportskupe. Men ikke rå nok, tydeligvis. For under skallet til en familiebil, til alt overmål en sedan, har Honda trimmet 2,2-literen fra Prelude med ytterligere 27 hk…

Resultatet er Honda Accord Type R. Tallenes enkle tale kan kanskje virke skremmende nok: fra en 2,2-liters rekkefirer – tilsynelatende en liten puslemotor – skremmer Honda ut hele 212 hk ved 7.200 o/min! Akselerasjonen fra 0 – 100 km/t er lave 7,4 sekunder, men dette er på langt nær den fulle sannheten. På langt nær.

Stivere enn Accord

Vi har tidligere lovprist den nye Accorden (Vår test av Honda Accord 1.8 leser du ved å klikke her.) Da den nye Accorden ble lansert, påsto Honda at den var inntil 4 ganger mer vridningsstabil enn den utgående modellen.

Og at den faktisk er en god del stivere, hersker det ingen tvil om. Og det er nettopp denne økte stivheten som gir den nye Accorden suverene kjøreegenskaper og en svært høy grad av komfort. Så kommer Honda og påstår at Type R faktisk er 40 prosent stivere enn den nye Accorden.

Og det er godt mulig de har rett, resultatet av vår prøvekjøring av Accord Type R tyder på at Honda har truffet innertier med denne bilen.

Andre, hysteriske Hondaer

Vi har også prøvekjørt Honda Prelude 2.2 VTI, som har samme motorblokk som Accord Type R, men med en noe lavere trimmingsgrad. Denne testen finner du her.

Honda har ytterligere en ”R”-modell på det norske marked, Honda Integra R. Vi har testet også denne bilen, under tittel ”Hysterisk Honda”, denne testen kan du lese her.