TEST: Rover 75 - Britisk eleganse.

Rover 75 forsøker å tukte en allerede veletablert storbilklasse. Her er det et stort beite med konkurrenter å bryne seg på, men Rover 75 har noen sterke kort som skiller den fra resten av hopen.


Rover 75 er den første bilen på over 20 år som i sin helhet er konstruert av Rover, og var den første modellen som kom på markedet siden BMW overtok Rover-gruppen. Det har kostet 10 milliarder norske kroner å utvikle Rover 75 og da fikk de en fabrikk i Oxford inkludert i prisen.

Gjennomført lekker

Gjennomarbeidede detaljer og bruk av eksklusive materialer signaliserer at Rover satser høyt. Skinn, tre og krom er hovedingrediensene i Rover 75.

Designen er også et kapittel for seg. Utvendig skiller bilen seg fra alt annet på veien og den er en nytelse å se på. Innvendig er det luksus som gjelder. Rover 75 er til tider både pompøs og vulgær.

Toppmodell

Vi testet en toppmodell med alt utstyr, men motoren var det midtre alternativet fra Rover -- en toliters V6-motor. Bilen er virkelig godt utstyrt, og det hele topper seg med fargefjernsyn i midtkonsollen. Ellers finner du det meste som hjerte kan begjære. Med en pris på 371.000 alt inkludert er det få som kan konkurrere med Rover 75, men vi har funnet en del svakheter også.

Klikk deg gjennom navigeringsboksen over og finn ut alt om Rover 75 2.0 Connoisseur.

Tilbake til sammenligningstesten mellom VW Passat, Nissan Primera, Opel Vectra, Rover 75 og Honda Accord