TEST: Renault Megane stv: Komfortabel, men vinglete

Når du betrakter Renault Megane fra utsiden er den uten tvil en stilig stasjonsvogn Renault har tatt frem. Blant annet er fronten en av de mer karaktersterke i klassen. Megane er både rommelig og komfortabel, men er den god nok?


Konkurrenter som VW Golf, Toyota Corolla, Ford Focus, Peugeot 306 og Citroën Xsara kan gjøre det vanskelig for Megane å hevde seg i kompaktklassen. Visuelt er Megane helt klart en av de bedre, men det spørs om det er nok for å hevde seg i toppen i en knallhard klasse. Megane har to store fordeler, nemlig meget god komfort og gedigent bagasjerom.

Livet med Renault Megane burde fortone seg forholdsvis behagelig. Serviceintervallene er så lange som 40.000 km og rustgarantien er på 12 år. Den har også en av de sprekeste motorene i denne prisklassen.

Fleksible løsninger

En av Meganes sterkeste sider er også at det er mulig for nær sagt alle å finne et Megane-karosseri du kan trives med. De sportslige kan velge Cabriolet eller Coupe, mens de som vil ha en mer normal familiebil kan velge Megane som 3- eller 5-dørs kombicoupe eller sedan.

Har du behov for god plass og fleksible løsninger, varter Renault opp med både en stasjonsvogn og fleksibilen Megane Scenic. Men de smarte løsningene koster i Scenic -- som er hele 19.000 kroner dyrere enn stasjonsvognen.

En helt ny variant

Vi har altså testet den sist ankomne i modellrekken, Renault Megane Stasjonsvogn. tidligere har Renault -- i likhet med andre franske bilprodusenter -- vært svært så flinke til å utnytte plassen innvendig, men har de greide det også i sin minste stasjonsvogn?

Vi har også sammenlignet vår testbil med VW Golf og Citroën Xsara stasjonsvogn, denne testen finner du her.