TEST: Renault Megane 1.6

Bilbransjen betegnes ofte som konservativ og forsiktig når det kommer til design. Men ingen regel uten unntak. Franske Renault står nå frem som en svært modig bilprodusent.

TEST: Renault Megane 1.6


Vi skal ikke påstå at alle de andre bilprodusentene er feige. Fra tid til annen dukker det jo opp biler som tyder på at produsentenes designerne har fått boltre seg relativt fritt. Både Audi TT, Fiat Multipla og Alfa Romeo 147 er eksempler på at store konserner som Volkswagen og Fiat iblant velger å ta en sjanse. Også nye Nissan Micra utmerker seg med frisk og modig design.

Risikovillige franskmenn

Likevel, det er til Frankrike man må hvis man virkelig er opptatt av nyskapende bildesign. De siste årene har nemlig vist at de franske bilprodusentene er de mest risikovillige når det kommer til nyskapende biler. Både Peugeot 206 CC, Citroën Xsara Picasso og C3 eksempler på biler som skiller seg ut i mengden. Men de aller mest spenstige bilene er det Renault som står bak. De mest oppsiktsvekkende modellene, Avantime og Vel Satis, markedsføres dessverre ikke her i landet. Men Megane er nå på plass hos norske forhandlere.

Årets bil og 5 stjerner

Nye Renault Megane er ikke bare den mest oppsiktsvekkende kompaktklassebilen på markedet, den kan i tillegg skilte med to viktige utmerkelser. For det første ble Megane kåret til Årets bil i Europa 2003. I tillegg er Megane den første bilen i sin klasse som har oppnådd 5 stjerner i Euro NCAPs kollisjonstest.

Dermed skulle vel Megane være en klar favoritt i kompaktklassen? Vel, la oss først titte nærmere på motor og kjøreegenskaper.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.