TEST: Renault Laguna II 3.0 V6 Sport Tourer

I mellomklassen i dag er kanskje Renault Laguna II noe av det mest formfullendte. Moderne og med en litt frekk strek fremstår designet – og teknikken bygger oppunder.

TEST: Renault Laguna II 3.0 V6 Sport Tourer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi skrur av det elektroniske stabilitetsprogrammet (ESP) og skvetter. Ikke fordi bilen er i ferd med å miste veggrepet, eller fordi tekstvinduet mellom turtelleren og speedometeret lyser opp som et juletre, men fordi Elton John blir avbrutt av en ilsk damestemme. ”- ESP switched off”, sier hun.

Renault Laguna II 3.0 V6 har nemlig en innebygget frue i dashbordet, og føler hun at du trenger folkeopplysning prater hun villig vekk. Heldigvis finnes det en knapp for å kneble fruentimmeret, og det skal innrømmes at den ble flittig brukt.

Gamle kunster blir som nye

Gamle kunster ble også oppfrisket i de dager vi disponerte Renault Laguna Sport Tourer V6 Privilège. Vi trodde nemlig at kunsten med å gå baklengs var glemt etter konfirmasjonsalder – men låsesystemet i Laguna gjør det tvingende nødvendig igjen å praktisere øvelsen. Toppmodellen av Laguna skal nemlig låse seg automatisk når du går vekk fra bilen, men etter en opplevelse i et av Oslos parkeringshus hvor bilen nektet å låse seg ble tilliten til systemet tynnslitt.

TEST: Renault Laguna II 3.0 V6 Sport Tourer

Når det virker er imidlertid systemet nær sagt glimrende, selv om Renault ikke er de første som bruker det. Gå vekk og bilen låser seg, kom tilbake ta på dørhåndtaket og bilen låser seg opp. Enklere kan det knapt bli.

Trykk og den starter

Løsningen med nøkkelkort, fremfor en tradisjonell nøkkel fungerer dessuten utmerket. Stikk kortet inn i slissen på dashbordet og trykk inn startknappen for å vekke de 210 hestene som lurer under panseret til liv.

Og med girspaken i ”D” begir vi oss ut på landeveien, og over til neste kapittel ”Motor og kjøreegenskaper”.