TEST: Renault Kangoo 1.6 4X4

Bagasjerommet kan brukes som barnevogngarasje, og kupeen er så luftig at det er plass til hattehyller ala rutefly.

TEST: Renault Kangoo 1.6 4X4
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Renault Kangoo har vært på markedet noen år, men nå kommer den med kraftigere motor og firehjulstrekk. Med 550 liters bagasjerom er den korte, høye franskmannen i en klasse for seg selv.

Funksjonell firehjulstrekk

Vi trodde at Kangoo med firehjulstrekk skulle være en vanlig Kangoo med økt funksjonalitet for norske forhold. Det er Kangoo 4X4 også, i tillegg til at den ser mye tøffere ut enn Kangooen som kun har drift på forhjulene. Grunnen til det er større felger og dekk, og økt bakkeklaring. Kangoo 4X4 får litt eventyrbilpreg over seg. Du får lyst å ta en tur i fjellene i Marokko eller utforske innlandet på Island.

Dyr

Kangoo er kjempebillig målt i plass, og ganske dyr målt i ytelser og utstyr. Problemet er å finne biler å sammenligne med. Kangoo 4X4 er dyr sammenlignet med Kangoo uten firehjulstrekk, som igjen er dyr sammenlignet med konkurrenten Citroën Berlingo. Testbilen kostet 243.000 kroner, og Renault har en businessmodell til 249.900 kroner. Regnes utstyrforskjellene inn koster det rundt 50.000 kroner å få firehjulstrekk og 20 hestekrefter ekstra.

Kjøreegenskaper på asfalt og i terreng kan du lese om her.