TEST: Renault Grand Espace 2.2 dCi Expression aut.

Fjerde generasjon Renault Grand Espace har en stolt tradisjon å leve opp til. Oppfyller den våre forventninger? Og er den bra nok til å forsvare sin høye pris? Vi forsøker å gi deg svaret i dagens test.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Renault Grand Espace 2.2 dCi Expression aut.


Renault Espace, som forresten uttales "espass", kom på markedet allerede i 1984. Espace var dermed den første europeiske flerbruksbilen, og kunne vært verdens første hvis det ikke var for Chrysler Voyager, som ble introdusert i 1983.

Siden den gang har altså tre generasjoner Espace rullet rundt på Europas veier, der bilen har fått en stor tilhengerskare. I Norge derimot, har Espace aldri blitt noe vanlig syn. For det første har bilen bare periodevis blitt tatt inn av den norske Renault-importøren. For det andre har den vært relativt dyr i de periodene den har blitt tatt inn.

Fra 442.000 kroner

Nye Espace, som også finnes i en lang versjon ved navn Grand Espace, har imidlertid sluppet gjennom importørens nåløye og markedsføres nå i Norge. Men prisproblemet, som delvis har sin bakgrunn i det norske avgiftssystemet, rammer også dagens utgave. Rimeligste variant, Espace 2.0T, koster 442.000 kroner mens den rimeligste Grand-utgaven koster hele 459.000. Dette er høye priser, med tanke på at mange andre flerbruksbiler har inngangspriser som befinner seg godt under 400.000-kronersmerket.

Avantgarde

image: TEST: Renault Grand Espace 2.2 dCi Expression aut.


Forsvarer Espace sin høye pris? Vel, det skal vi forsøke å finne ut av i de kommende kapitlene. Men det som i hvert fall er sikkert, er at nye Espace etter vårt syn er en av de vakreste flerbruksbilene på markedet. Espace har ikke like dristige linjer som lillebror Megane, men er spesiell nok til at den får et preg av avantgarde. En kort og kraftig snute prydes av store, moderne frontlykter med mange artige vinkler og den todelte grillen omslutter en stor Renault-rombe i krom.

Genialt takstativ

image: TEST: Renault Grand Espace 2.2 dCi Expression aut.


Både for- og bakskjermer preges av kraftige profiler, noe som resulterer i et muskuløst utseende. De enorme, tonede vindusflatene strekker seg nærmest rundt hele bilen og den tøffe, todelte A-stolpen rammer inn uvanlig store hjørnevinduer. Det geniale takstativet, som ser ut som en tøff bakspoiler, skaper sammen med de høye baklyktene og den avrundede bakruten en pen avslutning av bilen.

Men hvordan er den å kjøre? Les mer om motor og kjøreegenskaper her.