TEST: Rav ruskende bra

Rav4 ser ut som en ekte terrengbil, uten helt å være det. Men det trenger vel ikke bety at den ikke er bra for det?

Publisert
TEST: Rav ruskende bra


For at dette er bra kan det vel neppe være noen tvil om. Akkurat hvor bra vi synes Toyotas nye Rav4 er, får du belyst ved å lese artiklene på lenkene i navigeringsboksen til høyre.

Mindre endringer til nå

Rav4 så dagens lys i 1994. Endringene siden den gang har vært mindre - som at den kom med fem dører i 1995, og sterkere motorer i 1996. På bilutstillingen i Geneve i februar i år, ble en ny og atskillig tøffere Rav4 presentert - med endringer både på eksteriør, interiør, understell og motor. Vår artikkel fra Geneve kan du lese her.

Fjernet pynteelementer med stort hell

Endringene som er gjort eksteriørmessig på Rav4, har Toyota vært heldige med. Raven har fått nye lykter, rundere form og større logo - som gjør den mye tøffere enn forgjengeren. I tillegg har de med stort hell fjernet diverse pynteelementer - som pyntelister rundt baklyktene. Vårt inntrykk av bilen fra lanseringen i Bayern i sommer, kan du lese i artikkelen Ny Rav4: Nå har frosken blitt en prins!

Tøffere førermiljø

De interiørmessige endringene er heller ikke av den uheldige arten. Rav4 er blitt atskillig tøffere innvendig enn det som var utgangspunktet. For å se hva vi mener - klikk her. Instrumentene bak rattet er analoge og separate, og ganske så tøffe. Det er også midtkonsollen - selv om vi er noe skeptisk til den vedvarende singlingen fra konsollen.

Brukervennlig

Førermiljøet er oversiktlig og greit, og alle instrumenter og betjeningsorganer tydelige og enkle å finne, og de er plassert godt innenfor rekkevidde. Eneste unntak måtte være knappene til vindusheisene, som nok sitter litt for langt nede i mørket mot fotbrønnen. Det betyr nemlig at du må flytte blikket mye lengre enn hva som strengt tatt burde være nødvendig, når du skal åpne vinduet. Radioen er imidlertid plassert eksemplarisk høyt opp på midtkonsollen, og er enkel å betjene med sine store knapper.

Støy?

Ett av ankepunktene vi hadde mot den utgående ugaven ev Rav4 da vi testet denne, var støynivået. Toyota har jobbet hardt med å redusere dette, blant annet gjennom lyddempende materialer på innsiden av dørene. Hvorvidt dette har forbedret situasjonen, kan du lese i artikkelen om Plass og komfort.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer