TEST: Primera Sport M-6 -- Forvandlingsnummeret

Det er ikke rare forandringene som har skjedd med den nyeste utgaven av Primera, men det som er gjort er så virkningsfullt, så virkningsfullt...

Den forrige utgaven av Nissan Primera var verken vakker, iøynefallende eller særpreget. Den var, trass i hyggelige kjøreegenskaper, gørr kjedelig og ikke så rent lite anonym.

En Primera man stopper opp ved

I den konteksten blir etterfølgeren en designmessig særegenhet - selv om forandringene kun gjelder fronten og hekken på bilen.

Vi skal ikke kategorisk slå fast om den siste utgaven av Primera har blitt vakker eller ikke, men vi kan så definitivt slå fast at designet nok er det mest vellykkede som har fått lov til å bekle Primeras alt fra kjedelige mekanikk hittil.

Trinnløs variabel

For under karosseriplatene på vår Primera skjuler det seg en toliters firesylindret, rekkemotor med 140 hester og en trinnløs automatisk gearkasse - CVT - som Nissan har valgt å kalle Hypertronic M-6. Og det er akkurat betegnelsen M-6 som gjør at vi nærmest sprudler over av glede - for M betyr manuell og tallet seks står for antall gir du fritt kan leke deg med.

Når vi i tillegg vet at de forrige utgavene av Primera langt fra var tapt bak en vegg hva gjaldt kjøreegenskaper - kan vi raskt slå fast at Primera blir et annet ord for kjøreglede...

Tilbake til sammenligningstesten mellom VW Passat, Nissan Primera, Opel Vectra, Rover 75 og Honda Accord