TEST: Porsche Cayenne

Det er ikke så vanlig å ha mange biler å sammenlikne med når man skriver om Porsche, men i Cayennes tilfelle er det minst et par aktuelle konkurrenter i pris og ytelse.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Porsche Cayenne


En 3,2-liters V6 motor som yter 250 hestekrefter sørger for den relativt lave startprisen på Cayenne – 890.000 kroner. Et minimum av ekstrautstyr gjør at Cayenne i praksis er vil koste oppunder millionen.

Bare Cayenne

En av fjorårets voldsomste SUV-opplevelser var Cayenne Turbo. Verdens morskeste SUV har en V8-turbo på 4,5-liter som leverer 450 hestekrefter og 620 Newtonmeter (Nm) fra 2.250 o/min. Denne er tydelig merket Cayenne Turbo på bakluken, og kjennetegnes ved fire svære eksosmunninger integrert i bakre støtfanger.

Mellomste Cayenne har en S etter modellbetegnelsen, og har samme V8er men uten turbo. Da er det snakk om 340 hestekrefter, og den kan sammenliknes BMW X5 4,4iA og Mercedes-Benz ML 55 AMG.

Står det kun Cayenne på bakluken er det 3,2-literen du har foran deg. Porsche-purister rister på hodet av denne bilen, og føler at hver gang Porsche samarbeider med andre fabrikker går det galt. Den rimeligste Cayennen er den som ligner mest på Volkswagen Touareg som er Volkswagens versjon av samarbeidet. I motsetning til Cayenne S og Cayenne Turbo har minstemann en Porsche-versjon av samme 3,2-liter som du finner i Touareg.

image: TEST: Porsche Cayenne


Vi rister ikke på hodet, faktisk lot vi oss kraftig imponere av Cayenne uten kjempemuskler. Under vår test forsvant nostalgiske tanker om turen i Cayenne Turbo, og ble erstattet av glede over en spesielt håndterbar SUV.

Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!