Test: Porsche Boxster

En ny generasjon roadster er født, og det er ikke småtterier Porsche har hostet opp denne gangen.

St. Tropez: En ny Porsche Boxster er på vei inn til landet. Det blir den tredje generasjon Boxster siden starten i 1996, og vi har prøvekjørt bilen som er laget vel så mye til forlystelse som for bare rent behov.

LES OGSÅ:

Volummodell

Boxster var bilen som for alvor startet modellracet fra Porsche, da den kom på markedet første gang. Den var startskuddet for Porsches inntreden i flere bilsegmenter, med det målet for øyet å skulle vokse seg stor og sterk som bilprodusent.
Nå, 16 år senere, er det bare å ta av seg hatten over hva de har fått til. Det har skjedd mye underveis, på godt og vondt, men resultatet for Porsche, slik de fremstår i dag, er intet mindre enn beundringsverdig. Det ser heller ikke ut til at nye Boxster skal dra utviklingen tilbake på noen som helst måte.

Vokst seg større

Den nye Boxster er ikke nevneverdig større enn sin forgjenger, ettersom den bare er strukket knappe 3,2 cm i lengde. Det som er mer utslagsgivende er at akselavstanden er økt med 60 mm, mens sporvidden foran er økt med 40 mm, og bak med 18. Det gir en større flate for de fire kontaktpunktene bilen har til moder jord, noe som gjør bilen mer stabil i høyere hastigheter. Vektfordelingen på 46 /54 foran /bak er en god oppskrift for morsomme kjøreegenskaper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Visuelt får dessuten bilen mindre overheng, noe som også er i tiden. At bilen i tillegg er 13 mm lavere, og har fått en frontrute som ligger mye flatere enn på forgjengeren er bare med på å gi den et frekkere utseende. Dette er også med på å gi den lavere luftmotstand, og derav redusert forbruk.

Porsche for teknofreaker

Ikke to, men tre

Nye Boxster kommer fra fødselen av i to versjoner, Boxster og Boxster S. I tillegg til disse to får Norge og Belgia en nedjustert versjon, basert på samme motor som i Boxster. Strengt tatt er denne laget for å tekke Belgia, men fordi den også favoriseres av det norske avgiftssystemet, så henger Norge seg på den såkalte Belgiaversjonen. Det høres kanskje ut som et kjedelig offer, men den gang ei. Alle utgaver har et tak som nå er elektrisk operert, og kan legges ned, eller slås opp i hastigheter opp til 50 km/t.

Kommer i april: Nye Porsche 911

2,7 eller 3,4

Boxsters opprinnelige 265 hk kommer fra en 2,7 liters boxermotor. I norgesmodellen er effekten nedjustert til 211 hk, mens dreiemomentet er opprettholdt på samme nivå, 280 Nm. Ytelsene bekrefter i praksis at endringene er marginale, mens prisforskjellen blir langt mer enn bare marginal.

Boxster S er den sterkeste av de foreløpige versjonene. Den har en 3,4-liters boxermotor på 315 hk, og et dreiemoment på 350 Nm. Denne vil knapt være aktuell for Norge i det hele tatt, ettersom prisspranget ned til basisversjonen blir nær 300.000 kroner. Det svir rett og slett mer enn det smaker, og vi står da igjen med den norgesvennlige 211-hesters modellen som et soleklart valg.


Se bildene:

Endret motorstyring

Den er som sagt basert på samme 2,7-liter som i 265-hesteren. Når Porsche har trimmet ned denne, så er det i all hovedsak gjort ved endre motorstyringen. På den måten er dreiemomentet opprettholdt, mens det hentes ut 211 hestekrefter, og det på et høyere turtall enn det 265-hesteren har å skilte med. Normal teori tilsier at dette burde vært motsatt. Men vi klager ikke, for dette gjør den bare morsommere å kjøre.

Porsche Boxster på strøm

Fullverdig kjøremaskin

Og det er selvfølgelig ute på veien at moroa begynner. Det er ikke lenge siden vi deltok på lanseringen av både nye 911 og 911 Cabriolet. Disse beviser at Porsche er i ferd med å dele ut enormt med kjøreglede for pengene. Vi tør påstå at de gir mer moro for pengene enn noen annen bil til samme pris, så det var med stor spenning i startet nye Boxster for å se hva Porsche har bygget inn i denne. Boxster er som kjent en langt rimeligere bil.

Ekte vare

Det første som kjennetegner en Porsche er lydbildet. Selv en 2,7 liter fra Porsche låter som noe helt særegent og spektakulært. Det kan knapt sies om konkurrentene i samme prisklasse. Men alvoret starter først på riktig når bilen settes i gir, og kjøreturen starter. Det er ikke mange meterne som skal til for å slå fast at det er snakk om en fullblods Porsche. Dette bedyrer selskapet selv, ved å oppgi tiden rundt Nürburgring til å være 7:58, med en Boxster S. Til sammenligning gjør 911 Carrera S det samme på 7:40.

Prøvekjørt: Porsche 911 Cabriolet

Lavere vekt

For øvrig er vekten nå senket med 35 kg. Dette til tross for at den har fått 52,8 kg mer utstyr. Mye av denne vekten er redusert i mekanismen til taket, som har fått en enklere, men langt bedre konstruksjon. Blant annet er den innvendige støyen nær halvert, samtidig som det ikke finnes blafring eller vindtstøy av nevneverdig karakter, selv i høye hastigheter. Mye av vektreduksjonen er også et resultatet av at Porsche har blandet mye aluminium i karosseriet.

Test: Porsche Boxster


Heftige ytelser til prisen

Det skiller med andre ord 18 sekunder på disse to bilene, mens prisforskjellen er nær 600.000 kroner. I vår test av Porsche 911 sa vi at den er den billigste inngangsbilletten du kan få for å komme deg over 300 km/t. Porsche Boxster er antagelig den mest kjørevillige bilen du kan finne i sin prisklasse, som er mange hakk lavere enn 911. At Porsches biler fremstår som billig i Norge er ikke akkurat noen troverdig uttalelse, men her har vi sett flere eksempler på at det faktisk er blitt sånn.

Neste ut: Porsche Macan

Som storebror

Det skiller faktisk ganske mye mellom kjøreegenskapene på en 911 og en Boxster. Mens 911 er blitt nær perfeksjonert med tanke på balanse og grep, så er Boxster langt livligere i sin oppførsel. Den krever en riktig kjørestil, eller så får du merke resultater som både understyring og overstyring. Den tilgir mindre, og aksepterer ikke at du er for sent inn i svingen, eller forsøker deg på en for tidlig utgang. Det gir smekk på lanken. For en erfaren sjåfør kan dette være bare mosomt, mens en sjåfør med middels erfaring antagelig ikke engang vil strekke strikken så langt at han får oppleve noen av delene.

Den lever

Boxster er faktisk en anelse mer ”tailhappy” enn vi hadde regnet med, for bilen var utstyrt med PTV (Porsche Torque Vectoring), som bremser ned det indre hjulet for å jevne ut hatighetsforskjellene i forhold til ytre hjul. Dette sørger naturligvis for bedre grep i svingene. Om du skulle ende opp med litt mer drifting enn du egentlig er glad i, så ikke fortvil. Bilen er superlett å håndtere, takket være nettopp den midtplasserte motoren. Det er ingen tunge armer som er ute og veiver, og som er trege å få tilbake på plass.

Samme gode følelsen

Det visuelle med nye Boxster følger godt opp den nye 911. Først og fremst bredden og høyden gjør at bilen ser langt mer bøs ut. Interiøret følger de samme ideoligiene som i 911, og det samme gjør kvalitetsfølelsen. Det er antagelig flere av de andre premiummerkene som skulle ønske de hadde samme kvalitetsfølelse som den nye Porsche-modellene, og det med rette. Selv Boxster, som må sies å være en relativt rimelig sportsbil, gir et veldig godt og ergonomisk inntrykk.

Test: Porsche Boxster

Ikke så kostbart

Så til prisene. Boxster S er rimeligere med PDK-kassen, enn uten. Likevel starter den på 932.000 kroner. Dette er da også grunnen til at den norske importøren tror at denne vil glimre med sitt fravær på salgsstatistikken. Ordinær Boxster med 265 hk vil lide samme skjebne, rett og slett fordi 211-hesteren har omtrent de samme ytelsene. Likevel, 265-hesteren koster 746.000 med PDK-kasse, mot 211-hesterens prislapp som sier 657.000. Også dette med PDK. Nå lurer du sikkert på om du trenger PDK-kassen? Svaret er et høylydt JA! I tillegg trenger du sportsrattet til drøye 3.500 kroner, for først da får du girhendlene bak rattet.

Porsche på salgsstatistikken

De små ting

Totalt sett får du faktisk en strålende Porsche Boxster for under 700.000 kroner. Mitt råd er å glemme navigasjon, stor stereo, og keramiske bremser. Velg heller en relativt lavt utstyrt versjon, kjør på med PDK-giret, Sport-Chrono pakke, og Sport Plus. Da har du justerbart chassis, som også påvirker styring og gir. Med dette på plass har du den optimale kjøremaskinen til den beste prisen, og bilene kommer på markedet i løpet av mai.