<B>TIL HVERDAG OG TIL FEST:</B> Det er faktisk mulig å bruke denne særdeles spreke Porschen som hverdagsbil, ifølge vår journalist, men det er nok kanskje ikke der gleden er størst.
TIL HVERDAG OG TIL FEST: Det er faktisk mulig å bruke denne særdeles spreke Porschen som hverdagsbil, ifølge vår journalist, men det er nok kanskje ikke der gleden er størst. Vis mer

Test: Porsche 911 Turbo S

Noen ganger står man bare igjen og undrer. Er det mulig?

Det har vært en spennende reise å følge Porsche 911 opp gjennom årene. Det siste store steget kom da de lanserte generasjon 991 høsten 2011, og siden dengang har vi testet alle versjonene fra Carrera, til Carrera S, Carrera 4 og 4S, til GT3. Nå har vi vært i Tyskland, nærmere bestemt Bilster Berg Drive Resort og testet kommende Porsche 911 Turbo og Turbo S.

LES OGSÅ:

Jeg vet oppriktig ikke hvor uttrykket stammer fra, men jeg bruker det likevel: Milde Moses!

Ting tar ikke tid

Sekunder! Nye 911 Turbo S rekker å ta deg til 50 km/t innen du rekker å si ordet sekunder, og etter 3,1 av dem passerer du hundremerket. Etter ti sekunder er 200-merket tilbakelagt, og dersom du fortsetter å holde pedalen inne tar det ikke langt tid før 300 er historie. På Turbo S er toppfarten oppgitt til 318 km/t, men dette er moderate tall.

Egne målinger viste 3,04 sekunder til 100 km/t, og g-kreftene underveis viste seg å være 1,16. Nye Porsche 911 Turbo S er så brutal at det nesten gjør fysisk vondt.

Porsche for teknofreaker

Ville hester

Maskinen er en kjent 3,8-liters boxermotor med to turboladere med variabel geometri, og de har selvfølgelig hver sin intercooler. Derfor har du også et stort luftinntak på hver side, over bakhjulene.

I 911 Turbo S yter maskinen 560 hestekrefter, basert på et dreiemoment som topper seg på 700 Nm. Det er derimot før du trykker inn Sport Plus-knappen, for med den aktivert heves maksimalt dreiemoment til 750 Nm med en «overboost»-funksjon. Nå passer det i grunnen greit å minne om at vekten på nye Turbo S bare er 1.595 kg, så de ville hestene har greie arbeidsforhold.

Se flere bilder av 911 Turbo S:

Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/t på 3,1 sekunder for 2,5 millioner kroner. Foto: Fred Magne Skillebæk
TIL HVERDAG OG TIL FEST: Det er faktisk mulig å bruke denne særdeles spreke Porschen som hverdagsbil, ifølge vår journalist, men det er nok kanskje ikke der gleden er størst.

Et gjemt hjerte

Dersom du ønsker å se dette herlige hjertet av en motor er jeg redd du blir skuffet. Åpner du motorluken i hekken, så synliggjøres kun to store vifter og et blankt merke hvor det står Turbo S og 3,8. Tallet henviser til slagvolumet. I tillegg har du et par påfyllingshull for olje og kjølevann, samt en peilepinne. Det er alt, men det er også alt du trenger, for hva skulle du vel gjort med motoren? Skru?

Motoren er et kunstverk som få får se noe til.  Foto: Porsche
Motoren er et kunstverk som få får se noe til. Foto: Porsche Vis mer

Testet: Porsche 911 GT3

Lite nytt – heldigvis

Bak rattet på nye Turbo S er det lite som skiller seg fra de øvrige 911 i generasjon 991. Du har et Turbo-emblem midt i turtelleren, speedometeret går det lille ekstra, og det er gravert inn «Turbo» i den blanke terskellisten. Men hva annet kan man be om som ikke er der fra før? Hendlene for girskift sitter der de skal bak rattet, tenningsnøkkelen har sin faste plass på venstre side av rattstammen, og instrumentpanelet består av fem instrumenter pent brettet utover, akkurat som oppskriften på en 911 sier at det skal.

Det er først når du vrir om nøkkelen at du hører bilen huser noe spesielt. Maskinen brommer herlig. I tillegg hører du noen mekaniske lyder som ikke hører hjemme i en normal motor, men så er den heller ikke som alle andre motorer. Så mange og nye lyder var det faktisk, at vi måtte ut for å høre på en annen bil, men det var akkurat det samme der, og vi ble beroliget. Så snart bilen ble skikkelig varm var også de ukjente lydene borte, og det var bare å nyte resten til fulle.

Drar på fire

Det er i hovedsak tre ting som imponerer kraftig med nye Porsche 911 Turbo S. Det er kraften, ytelsen, samt måten bilen håndterer kraften og ytelsen på. I 911 Turbo og Turbo S er bakhjulsdriften for lengst et tilbakelagt kapittel, så også i denne generasjonen. Lik det eller ikke, men du trenger firehjulsdriften for å være i stand til å oppnå det disse bilene er gode for. 560 hestekrefter og 750 Nm er ikke småtterier i en såpass liten bil som 911 nå en gang er.

Ingen manuell kasse

Med en så racingklar bil som 911 Turbo er det liten vits i å tenke manuell giring. Bilen leveres kun med deres egen PDK-kasse med dobbeltklutsj. Denne kan overstyres manuelt, men aller raskest er den når du trykker inn knappen merket Sport Plus, og lar bilen gire selv. Det høres kanskje kjedelig ut, men med en bil som dette går det så ryddig unna at du har mer enn nok annet å tenke på, vel og merke dersom du er på bane og det er rundetidene som opptar deg. Skal du derimot ut på en søndagstur og har lyst til å gire selv, er det ingen ting i veien for det.

Se bilder innvendig:

Styrer på alle fire

Det er ikke bare kraften og ytelsen som imponerer. Det gjør også den aktive firehjulsstyringen. I GT3 har bakhjulene 1,5 graders spillerom, mens bakhjulene på 911 Turbo og Turbo S kan ha opptil 2,8 graders utslag, altså nær dobbelt så mye. Som alltid med firehjulsstyring så styrer de mot svingretningen i lav hastighet, og med i høyere hastighet. Dette for å korte ned svingradiusen i lavere hastighet, og for å stabilisere i høyere hastighet.

Om vi ser bort fra virkemåten til firehjulsstyringen, så har generasjon 991 fått en lengre akselavstand enn forgjengeren 997 hadde. Samtidig er sporvidden i den nye generasjonen Turbo økt med 51 millimeter foran, og 42 millimeter bak sammenlignet med forrige generasjon 911 Turbo. Dette er med på å gjøre sitt, i en bil som mer enn noengang er laget for høy fart.

Firehjulstyringen virker gjennom en aktuator som flyttes med hjelp av en elektromotor og reimdrift.  Foto: Porsche
Firehjulstyringen virker gjennom en aktuator som flyttes med hjelp av en elektromotor og reimdrift. Foto: Porsche Vis mer

Utnytter luften

I nye 911 Turbo har Porsche et system de selv kaller «adaptiv aerodynamikk», og tradisjonen tro, så har bilen naturligvis en hekkspoiler. Den ser relativt uskyldig ut til å begynne med, men bare vent til den begynner å kjøre heis. Trykker du inn Sport Plus-knappen, eller overstiger 120 km/t, så deler den seg. Den øverste delen heises opp fra resten og står som en ny etasje i den nå todelte hekkspoileren. Men det stopper ikke der. Bilen har også fått en motorisert frontleppe som kommer frem samtidig. Når de to spoilerne er aktive, så genererer de opptil 132 kilo ekstra marktrykk, noe som i følge Porsche-folket utgjør to sekunder senking av rundetidene på berømte Nürburgring.

Den fremre leppen styres av en belg som blåses opp i hele bilens bredde, slik at leppen presses frem til riktig posisjon. Begrunnelsen for ikke å ha den fast er at den vil være i veien når du skal over fartsdumper, inn i en garasje eller et parkeringshus. Med denne leppen trukket tilbake får du bedre angrepsvinkel, som det heter på offroad-språket, og du slipper kostnaden ved å bytte lepper i tide og utide.

Billigversjonen er på ingen måte ynkelig

Virker den?

Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/t på 3,1 sekunder for 2,5 millioner kroner.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Porsche 911 Turbo S: 0-100 km/t på 3,1 sekunder for 2,5 millioner kroner. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

For å komme med oppsummeringen først. 911 Turbo, aller helst med en S bak, er en fullstendig ut-av-deg-sjæl opplevelse. Sist jeg kan huske å sitte igjen med den samme følelsen var etter å ha rattet Lexus LFA i fri utfoldelse rundt Nürburgring. Da snakker vi om en bil til 4,7 millioner, mens vi med Porsche 911 Turbo S snakker om rundt halvparten.

En høyst uvanlig 911-samler

Trenger ikke bruksanvisning

911 Turbo er kultivert som en hvilken som helst personbil, og du trenger ingen bruksanvisning for å sette den opp til ønsket kjøremønster. Den har tre valg, som alle andre utgaver av 911, med bare to knapper - Sport eller Sport Plus. Dersom ingen av disse er aktivert, så står den i normalposisjon.

Litt flåsete sagt, men her trenger du ikke ha noen bekymringer for å sende kona med bilen i butikken. 911 er like gjerne en hverdagsbil, sommer som vinter, og Turbo S er intet unntak. Porsche har heller ikke falt for fristelsen å herme etter BMW og deres M-biler, som eksempelvis M6, der du har tre alternativer for styring, tre alternativer for motorrespons og så er det en mengde oppsett for giringen. Dette blir rett og slett for mye.

Heftig bane

Den nybygde banen i Bilster Berg tilhører en greve som visstnok skal ha lagt 35 millioner Euro på bordet for sin egen lille lekegrind. Banen er veldig variert, og har uttallige morsomme kombinasjoner, med hyppige endringer i både høyde og retning.
Det var ikke til hinder for 911 Turbo S, som takler de fleste utfordringer på en glimrende måte. Skulle du være så uheldig å gjøre en formiddabel førerfeil, så er resultatet veldig forutsigbart, ettersom bilen er så perfekt satt opp som den er. Før var 911 Turbo vilter og en uslipt diamant, i dag er den i høyeste grad kultivert og finslipt.

Frister det med en hjemmelaget 911 GT3?

Med eller uten S?

Er du i markedet, og lurer på om du bør velge 911 Turbo med eller uten S, så er svaret enkelt. Har du først råd til en Turbo, så klarer du en S også. Mellomlegget gir valuta for pengene. Du får ikke bare de ekstra 40 hestekreftene, men du får også større bremser, hjul med senterbolter, pluss en rekke annet verdifullt utstyr. Om ikke for annet, så kjøp Turbo S for nattesøvnen sin del. Du vil antagelig ikke tilgi deg selv i ettertid dersom du kutter S-en.

Porsche 911 Turbo koster fra kr. 2.147.000, mens en Turbo S starter på 2.480.000. Mer moro for pengene vet jeg ikke hvor du skal finne. Terningkast 6, og det er terningen som setter begrensningen, ikke bilen.

Testresultat

Porsche 911 Turbo

Her stemmer alt. 40 år etter sin debut er Porsche 911 Turbo et resultat av intens perfeksjonering.

Prisen er uoppnåelig for de aller fleste, så den vil forbli en drøm i lang tid fremover.

Porsche 911 Turbo/S
   
 911 Turbo911 Turbo S
   
Motor:6 syl.boxer/twinturbo/IC6 syl. boxer/twinturbo/IC
Effekt @ turtall::520 hk @ 6.000-6.500560 hk @ 6.500-6.750
Dreiemoment @ turtall:660 Nm @ 1.950-5.000750 Nm @ 2.200-4.000
0-100 km/t:3,4 sek.3,1 sek.
0-200 km/t:11,1 sek.10,3 sek.
Toppfart:315 km/t318 km/t
Forbruk:0,97 l/mil0,97 l/mil
Utslipp:227 g/km227 g/km
Drivstoff:98 oktan98 oktan
Vekt:1.595 kg.1.605 kg.
Dekkdimensjon f.:245/35 ZR20245/35 ZR20
Dekkdimensjon b.:305/30 ZR20305/30 ZR20


.