TEST: Plass til syv, tre soltak og 12 solgardiner

Dette er en av de syvseterne som virkelig har plass til syv personer. Seteløsningene er fleksible og det er til og med plass til noe bagasje selv om bilen fullbesatt.


Flerbruksbiler blir ofte dyre i Norge på grunn av avgifter som rammer hardt. De billigste bilene starter på rundt 340.000 kroner og har da verken utstyrsnivå eller motor som er på nivå med Renault Grand Espace. Nå er heller ikke Grand Esapce noen rask bil, men kan i alle fall vise frem et solid utstyrsnivå.

Billiger Espace

Den billigste utgaven av Grand Espace koster betraktelig mindre enn vår testbil, som har en grunnpris på 439.000 kroner. Greier du deg derfor med mindre plass og mindre utstyr - uten å gå på akkord med sikkerhetsutstyret må du ut med 359.000 kroner for en Renault Espace. I tillegg til klimaanlegg får du også blokkeringsfrie bremser, fire kollisjonsputer, trepunktsbelter på seks plasser og høydejusterbare hodestøtter på alle plassene.

Fransk instrumentbord

Det er uvant å sette seg inn bak rattet i vår Grand Espace, for et stort stofftrukket dashbord preger førermiljøet. Alle instrumentene er digitale og befinner seg midt i bilen. Turtelleren ser du ikke, den skjuler seg bak rattet. Brukergrensesnittet krever en del tilvenning og for eksempel stereoanlegget er en utfordring og få kontroll over. Her hersker et hårfint samspill mellom en fjernkontroll og noen betjeningsorganer bak rattet.

Bruksområder

Det kan være mange gode grunner for å kjøpe flerbruksbiler, og det er spesielt mange grunner til å kjøpe Grand Espace. Dette er på ingen måte en bil for deg som liker skarpe kjøreegenskaper, men bruksområdene er mange og fleksibiliteten på interiøret gjør at du kan skreddersy Grand Espace til de fleste transportoppdrag.

Les mer om plass og komfort ved å klikke på denne lenken.

Andre store flerbruksbiler som er testet

Mazda MPV
Toyota Previa