TEST: Peugeot 406 SV -- Rommelig og dyr

Peugeot 406 har akkurat gått igjennom en oppgradering, og selv om de utvendige endringene ikke er allverdens har det skjedd en hel del under skallet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Peugeot 406 SV --  Rommelig og dyr

De utvendige endringene er høyst beskjedne, spesielt på stasjonsvognutgaven som vi kjørte. Bakfra har det knapt skjedd noe, men fronten har blitt ny. Peugeot 406 har blitt mer aggressiv, og virker kraftigere med sin nye grill og sine lykter som skinner bak et klart glass.

Nytt interiør

Krabber du inn bak rattet ser du imidlertid raskt at mye har endret seg. Mest iøyenfallende er vel tekstvinduet på midtkonsollen. Her kan du lese av utetemperatur, hvilken radiokanal du har valgt, samtidig som dataene fra kjørekomputeren vises i dette vinduet. Dersom du ikke har fått lukket en dør skikkelig, vises det dessuten en grafisk tegning av bilen og hvilken dør som ikke er lukket.

Under platene

Det er imidlertid under platene de fleste endringene har skjedd. Hjulopphenget på 406 har stort sett fått være i fred, men dagens modell har fått gassfylte støtdempere til erstatning for oljefylte. Peugeot hevder at det skal forbedre komforten og kjøreegenskapene.

Den virkelig store nyheten er imidlertid motoren. Ved utstrakt bruk av lettmetall har det lykkes ingeniørene å spare inn 27 kilo i forhold til motoren som den erstatter. Den firesylindrede motoren rår over to liters slagvolum og en ytelse på 137 hestekrefter.

Det har med andre ord skjedd mye med 406 fra Peugeot, men har bilen blitt bedre? Følg med når vi plukker den fra hverandre, og ser den i lys av konkurrentene.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!