TEST: Peugeot 307 XS 2,0

Det er ikke bare den innvendige plassen som gjør at nye 307 føles som en storbil – kjøreegenskaper og støynivå understreker følelsen. Bilen hadde i tillegg en sprek og morsom motor.

TEST: Peugeot 307 XS 2,0
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Syv centimeter høyere enn klassegjennomsnittet setter sitt preg på nye Peugeot 307. Hvis vi ser bort fra nye Honda Civic kan ingen andre biler i klassen måle seg mot 307 med hensyn til innvendig plass. Dashbordet er dypt takket være en sterkt skrånende frontrute, og kupeen gir et luftig inntrykk på grunn av den ekstra takhøyden.

Moderne høy

Biler i denne klassen blir høyere og høyere, så det er bare å venne seg til denne formen med en gang. Det er lite ”høy kasse” over 307, en kraftig grill og lykter som starter forskjermprofilen gir et sporty inntrykk.

Særpreget fra fronten er det lite igjen av når du ser bilen bakfra. Bortsett fra den litt lubne nedre del av karosseriet er det lite som fester seg til minnet.

Litt vel skarp

Det var ikke stive fjærer og brede dekk som gjorde det mulig å holde høy hastighet i svinger med franske biler tidligere. Fjæringen holdt gjerne hjulene på bakken, men med kraftig krenging av karosseriet. Så ikke med Peugeot 307, den føles stiv, tysk og ikke spesielt mykt komfortabel.

Hvorvidt disse egenskapene passet sammen med resten av bilen, kan du lese om i avsnittet Motor og kjøreegenskaper.