TEST: Peugeot 307 XS 1.6

DinSide er et kritisk forbrukermagasin og det er sjeldent vi roser en bil opp i skyene. Men da vi testet Peugeot 307 XS 1.6 fant vi usedvanlig lite å sette fingeren på.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Peugeot 307 XS 1.6
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Peugeot 307 er rett og slett en svært god bil og etter vårt syn blant de beste bilkjøpene som kan gjøres i Norge i dag. For snaue 210.000 kroner får du en bil som oppleves som langt større og langt mer eksklusiv enn det som er vanlig i den såkalte Golf-klassen. Og ikke minst, bilen er etter vårt syn den mest elegante kompaktbilen på markedet, kanskje med unntak av den langt dyrere Alfa Romeo 147.

Herlige detaljer

Peugeot 307 er nemlig både moderne og tidsmessig, samtidig som bilen er vakker og linjelekker. I tillegg er bilen umiskjennelig en Peugeot - likhetstrekkene med 206 er nemlig mange. For eksempel har også 307 svært lange og mandelformede lykter og et sterkt skrånende panser. Stilige profiler i panserets ytterkanter gir bilen ett aggressivt uttrykk, et uttrykk som forsterkes av det store luftinntaket under støtfangeren.

Harmonisk hekk

Etter vårt syn er faktisk 307 enda mer velskapt enn lillebror 206. Vi synes for eksempel at 307-hekken er mer harmonisk, noe som sannsynligvis skyldes det faktum at bilen er 37 centimeter lengre enn 206.

Solide lister

307 er ikke bare vakker, den er også fornuftig. Mens sidespeilene og de utenpåliggende dørhåndtakene er lakkert i bilens farve, er de brede støtfanger- og dørlistene i svart plast. Dermed slipper man unna mange av de typiske kjøpesenter-skadene.

307 er altså vakker. Klarer motor og kjøreegenskaper å leve opp til utseendet? Svaret finner du her.

Denne artikkelen ble første gang publisert 21/12-2001.