TEST: Peugeot 306 HDi -- Diesel på sitt beste?

Peugeot 306 ble introdusert her til lands i 1993. Det er seks år siden, og seks år setter sine spor hva gjelder design og utforming. I år fikk 306 sin siste ansiktsløftning.

Det er nesten så du ikke legger merke til det, men faktum er at Peugeot 306 har vært innom skjønnhetsavdelingen til Peugeot.

Mer lakk utvendig...

De dyptgripende endringene finner du likevel ikke, det er nemlig kun snakk om detaljer. Likevel er detaljene med på å skape en helhet, og oppgraderingen har vært vellykket spør du oss.

Men hva består så endringene Peugeot har gjort med 306 i? Utvendig dreier det seg i første rekke om at Peugeot har spandert mer lakk på 306. Derfor er støtfangerne, kanalene, speilene og beskyttelseslistene, som går langs siden på bilen, lakkerte. Nye lykter har den også fått, med tidsriktig klart glass - og blinklysglasset har blitt hvitt.

...og mer krom innvendig

Innvendig er forskjellene enda mindre. De fleste vil likevel legge merke til den sølvfargede midtkonsollen, men få vil tenke over at knappen for å frigjøre håndbrekket er ny der den fremstår i aluminiumsglans. Toppen av gearspaken, hvor gearskiftmønsteret er preget inn, er også laget i aluminium, mens instrumentene har fått hvite nåler og ny grafikk. I tillegg til dette har Peugeot utstyrt 306 med nye stofftrekk.

HDi under panseret

Det som likevel er det mest interessante er motoren. Og man kan saktens spørre seg hva man skal med bensinmotorer når det finnes dieseler som denne. For den firesylindrede dieselmotoren med et slagvolum på to liter og common-rail innsprøytning skuffer ikke. Hvorfor kan du lese om i avsnittet "motor og kjøreegenskaper".

Vi ønsker deg god lesning.