TEST: Peugeot 206 RC

Toliteren fra 206 GTI har fått trim nok til å levere ytterligere 40 hestekrefter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Peugeot 206 RC
image: TEST: Peugeot 206 RC


I tillegg til mer krefter er kjøreegenskapene ytterligere forbedret gjennom annen bakaksel, strammere og kraftigere komponenter i understellet, og på sommerstid dekk i dimensjoner som ikke er vanlig for småbiler. Vi, som testet nå i januar, er imidlertid glad for at det satt vinterdekk i forholdsvis moderat dimensjon (195/55-15) på testbilen, og ikke sommerdekkene som sitter på voldsomme 17-tommere (205/40-17).

Kjempemorsom

Små biler med sterke motorer er i henhold til naturlovene morsomme. Ekstra morsomme blir de hvis kjøreegenskapene er forbedret i noenlunde samsvar med ytelsene. Det er de i 206 RC, og selv om utgangspunktet er en velkjørende bil, imponerer 206 RC både med lekenhet og effektivitet. Bilen er faktisk så håndterbar at du kan bremse og gi gass i situasjoner du vanligvis blir sittende avventende i bak rattet i andre biler.

Voksende klasse

GTI-klassen lever et mer tilbaketrukket liv om dagen, mange produsenter har begynt å levere ekstrem-modeller med ytelser langt bedre enn tradisjonelle GTI-biler. Peugeot 206 RC har et ytelsesmessig lillebror i 206 GTI med samme motor i en 137-hestekrefters variant.

Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!