TEST: Peugeot 206 CC

Vi kan fort enes om at kupeer er vakre og linjelekre, mens kabrioleter er herlig forfriskende - men ikke ideelle for norske klimatiske forhold. I Peugeot 206 CC får du begge.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det summer i motorer, og på under halvminuttet har kupé blitt kabriolet. Ståltaket er erstattet av himmel og bagasjerommet fylt med tak.

To biler i en

Derfor er det lett å utrope Peugeot 206 CC til å være to biler i én. Med taket på plass er den en lekker kupe, mens et knappetrykk forandrer den til å bli en elegant kabriolet.

Ikke for det, ideen er slett ikke ny. Mercedes-Benz har allerede hatt SLK i produksjon i mange år, og før dem var amerikanerne på banen med liknende løsninger. Først ut var imidlertid Peugeot med 301 Eclipse for 65 år siden.

Ståltak med fordeler

Og det er liten tvil om at løsningen Peugeot har valgt på 206 CC har mange fordeler sammenliknet med en konvensjonell kabriolet med stoff- eller vinyltak. På vinterstid har du ikke bare fordelen av bedre isolering mot værgudenes utrivelige påfunn, du slipper også å bekymre deg for pøbler som fortsatt synes det er morsomt å la det kalde knivstålet gli gjennom kabrioleten din. Den aller største fordelen er kanskje likevel at bilen er like støysvak som en vanlig 206 når taket er på.

Og de som liker å kjøre åpent, også når temperaturene er under frysepunktet, trenger ikke å bekymre seg om at taket kan bli ødelagt når du legger det ned på blåfrosne dager.

Oversiktlig og brukervennlig

Bortsett fra taket er ikke forskjellene store mellom en ordinær 206 og 206 CC. Førermiljøet er det samme, med unntak av hvite skiver på instrumentene. Det betyr oversiktlighet, brukervennlighet og en finish i hard plast.

Men på ett punkt skiller 206 CC seg fra sine brødre og søstre, og det er på plass. Les mer i avsnittet ”Plass og komfort”.