TEST: Peugeot 106 Electric - kjørbar batterikasse!

Bilindustrien har lenge sverget til bensin og diesel som brennstoff til sine biler. Store globale utslipp har tvunget frem nye løsninger for bilindustrien.

I mange år har vi hørt om hvor langt bilindustrien har kommet med utviklingen av elektriske biler. Vi har ventet i spenning i årevis og forventingene har bare steget og steget. Det har til og med vært et norsk firma som har vært en av de toneangivende i bransjen - Think.

Dagen var kommet

Proppet med spenning troppet vi opp for hente en elektrisk Peugeot 106. Doningen ligner til forveksling på en vanlig 106 og det hele virket lovende. Vi kunne til og med være snille og miljøvennlige. Dette har vi sett frem lenge!

Det koster skjorta

Det første vi stusset over var prisen - 260.235 kroner. Etter et oppklarende spørsmål viste det seg at det var riktig. Det er altså ikke direkte billig å anskaffe et miljøvennlig alternativ til bensin - og dieselbilen. Batteriene må skiftes en gang i blant og de tåler cirka 2.000 ladninger. Med dagens batteripriser koster det om lag 60.000 kroner å skifte batteriene. Du kan jo selv finne ut hva dette eventuelt vil koste deg som pendler. Da må batteriene lades to ganger om dagen og du jobber 250 dager i året.

Når bilen er betalt

Når du først har betalt altfor mye penger for bilen er den meget billig i bruk. En lading av batteriene koster cirka 7 kroner, det er ingen årsavgift, ingen bompenger, gratis parkering på offentlige plasser og billigere forsikring.

Testkjøring

Etter mye strabaser, og lading sent og tidlig, har vi så vidt kommet oss gjennom en prøvekjøring. Den kan du lese om under lenkene i navigeringsboksen under bildet.

  • Les sammenlikningstest mellom Think City og Peugeot 106 Electric her