TEST: Pajero Sport: Mer Pajero enn sport?

Mitsubishi Pajero Sport har en eneste oppgave - bortsett fra å grave opp gjørme og velte store steiner. Den skal fylle en nisje. For Pajero Sport er Pajeroen for de som ikke vil ha Pajero.

Glem raske sportsbiler, luftige cabrioleter og rommelig sedaner. Dagens motekjøretøy har benevnelsen SUV, Sport Utility Vehicle. Med stadig tiltakende rynker i pannen spør du deg selv hva dette er for noe rart - og med rette. Men en SUV er egentlig ikke noe annet enn en terrengbil.de får ferten av duggfrisk skogsbunn, trives SUV’ene best når neonlyset blinker i lakken.

Mye luksus

Likevel er det en forskjell, for mens tradisjonelle terrengbiler er utstyrt med et innstinkt som våkner når
Derfor er vår Mitsubishi Pajero Sport GLS V6 Exclusive - som er toppmodellen - utstyrt med skinninteriør, to-tone lakk, alvorlig mye krom og stigbrett - slik at klatreturen opp i førersetet ikke blir for lang. Og for å understreke at Pajero Sport tives best i sivilisasjoen er gummimattene, som kan spyles rene for skogens mer klissete rester, erstattet med stoffmatter som ikke kan det.

Like greit egentlig, for i Norge er jo all ferdes utenfor allfarvei forbudt, og hvem trenger da en bil hvis eneste oppgave er å fortære skog?

Tøff nok for skogen

Ikke for det, Pajero Sport er tøff nok til å takle selv den mest ujevne og uopptråkkede sti - trass i at bilen ikke er noen "ekte" Pajero. Faktisk er Pajero Sport en halv Pajero og en halv L200 pick-up. Ikke er det vanskelig å se heller, dashbordet er nemlig nærmest identisk med det som sitter i L200. Det betyr at den første halvparten av Pajero Sport er L200, mens den bakre delen er Pajero.

Som terrengbiler flest har Pajero Sport en separat ramme som motor og drivverk er festet i, og for å hjelpe deg ut av et knipetak er Pajero Sport utstyrt med innsjaltbar firehjulstrekk med lavserie.

Ikke sperrer

Det Pajero Sport imidlertid mangler er differensialsperrer, men den har differensialbrems på bakakselen og en vanlig differensial på mellomakselen. Det gjør at du fint kan kjøre med firehjulsdriften innkoblet. Pajero Sport er dessuten utstyrt med Mitsubishi sitt Easy-Select firehjuldriftssystem som gjør at du kan koble ut og inn firehjulsdrift i hastigheter opp til 100 kilometer i timen.