TEST: Pajero 3.5 GDI -- Høyeffektiv forbedring!

Den forrige modellen Pajero lå ikke veldig langt oppe på vår favorittliste over store firehjulstrekker, med mindre den så å si utelukkende skulle brukes i terrenget. Nå er det meste snudd opp/ned.


Det er nemlig ikke småtterier Mitsubishi har gjort med nye Pajero i forhold til utgående modell. I profil minner de to bilene en del om hverandre fortsatt, men nye Pajero har fått et velfortjent aggressivt utseende, særlig forfra. Mer om alle oppgraderingene og endringene av Pajero kan du lese om på denne lenken.

Også innvending er endringene mange og svært synlige, og vi er ikke et øyeblikk i tvil om at Mitsubishi har hatt en heldig hånd med å oppdatere Pajero til den identiteten merket bygger opp -- de aller fleste Mitsubishiene har fått et felles designspråk som i alle fall faller i vår smak -- muligens med unntak av Carisma som ble en mellomting mellom det gamle og det nye.

Heldig kompromiss

Våre hovedinnvendinger mot forrige versjon av Pajero var i hovedsak kjøreegenskapene på bar vei (den gamle testen kan du lese her). Poenget er at denne typen firehjulstrekkere skal greie ekstreme kompromisser: de skal kunne takle hverdagslig kjøring i by og på landevei, i tillegg til å kunne takle heftig terrengkjøring.

For å greie sistnevnte kreves det at bilen har god bakkeklaring og kraftige dekk. Dermed ender man opp med en bil som er tung, har et høyt tyngdepunkt og som heller ikke får hjelp av dekkene i kritiske situasjoner.

Fra svak til sterk anbefaling

Kort fortalt virker det som om Mitsubishi har tatt konsekvensen av at nær sagt all bruk av slike biler foregår på vanlig vei. Derfor er nye Pajero adskillig stivere og tyngdepunktet er i følge Mitsubishi senket med hele 5 centimeter.

Dette er klart merkbart, og vår hovedkonklusjon etter testen er at nye Pajero er en sterk forbedring i forhold til forrige modell, og oppgraderingen av motorene har også medført at bilen ikke lenger oppfattes som treg.

I alle fall ikke med motoren i vår test en 3,5-liters V6 med 204 hk, men også dieselmotorene har blitt adskillig mer effektive. Bli med på tur til Vassfaret med vår testbil!

Våre terrengbiltester

Duell mellom Range Rover og Land Cruiser 100
Duell Vitara vs Sportage
Sammenligningstest: Jeep Cherokee TD, Toyota Land Cruiser 90 TD, Land Rover Discovery TD
Galloper Exceed 2,5 TDic
Jeep Grand Cherokee 4.7 V8
Lexus RX300
Mercedes-Benz ML 270 CDI
Nissan Terrano II 2.7 TD