Test på blanke messingen

Bilfabrikantene analyserer hver en skrue, tester hver en komponent, og kjører flere ganger rundt jorden i alle slags klima før de lanserer en ny bil. Men at Nissan har en eksakt modell av en menneskelig rumpe til å teste seter med visste du kanskje ikke.

I fullt alvor har Nissan utviklet en eksakt etterlikning av den menneskelige rumpen, kledd på den en olabukse og satt den i arbeid. Og det er ingen lett arbeidsinstruks som har blitt rumpen til del. For i løpet av tre dager skal den sette seg 15.000 ganger, gni seg frem og tilbake 45.000 ganger og gli av setet 15.000 ganger.

I det virkelige liv tilsvarer det en slitasje som oppstår ved daglig bruk til og fra jobb i 32 år.

Grunnen til at Nissan har valgt å bekle enden med en olabukse skyldes at dongeri er det stoffet som sliter mest på setetrekk, samtidig som naglene kan rive opp trekket.

Kravet fra Nissan etter endt test er at trekket ikke skal vise tegn til slitasje, men skal være like pent som før testen.