Opel Zafira Tourer er romslig, praktisk og fleksibel med mange smarte interiørløsninger.
Opel Zafira Tourer er romslig, praktisk og fleksibel med mange smarte interiørløsninger.Vis mer

TEST: Opel Zafira Tourer 1.4T

Fleksibilkategorien har endelig fått et nytt og attraktivt Opel-produkt. Vi har prøvekjørt.

Opel har vært en av pionerene i utviklingen av fleksi/flerbruksbil-markedet. Kort tid etter at Renault i 1996 lanserte den første fleksibilen Scénic, basert på kompaktbilen Mégane, fulgte Opel opp med en enda mer praktisk bil i samme kategori - syvseteren Zafira (Les her vår omtale av Zafira høsten 1998). Den kom i produksjon i 1999, var basert på Opel Astra, og det nye var altså at den ble tilbudt med en tredje seterad.

LES OGSÅ:

Nye Opel Zafira Tourer kan egentlig ikke kalles kompakt lenger:

For med sine 466 centimeter i lengden - 20 cm mer enn forgjengeren - er den svært nær kategorien flerbruksbiler i full størrelse. Den er riktignok en del mindre enn kjempene Ford Galaxy og VW Sharan, men bare 11 centimeter kortere enn Ford S-Max.

Den har dermed gått forbi resten av feltet og er en del større enn de typiske fleksibilene Citroën Grand C4 Picasso (459 centimeter), Mazda 5 (458 centimeter), Ford Grand C-Max og Peugeot 5008 (begge 452 centimeter) og især VW Touran (439 centimeter).

Opel Zafira er ikke bare smart innvendig, men byr på et av markedets smarteste sykkelstativer som tilbehør.  Foto: OPEL
Opel Zafira er ikke bare smart innvendig, men byr på et av markedets smarteste sykkelstativer som tilbehør. Foto: OPEL Vis mer

Spreke linjer

I forhold til forgjengeren synes vi nye Zafira Tourer er langt mer spenstig i designen. Et godt bevis på at en bil ikke se ut som en brødboks på hjul for å være praktisk og romslig. Opel har generelt oppgradert design og linjeføring på sine nye modeller, synes vi - det gjelder både Astra, Insignia og den kompakte fleksibilen Meriva.

Klassiske bakdører

Nettopp Meriva markerte ganske kraftig Opels nye æra av dristighet med sin spesielle bakdørløsning. Derfor forventet vi før Zafira Tourer ble lansert at det skulle komme en "smart" dørløsning også på den, fortrinnsvis skyvedører slik både Ford Grand C-Max, Mazda 5 og den større VW Sharan har.

Men den gang ei - på dette området råder konservatismen, og vi går ut fra at Opel har analysert sitt marked grundig på forhånd. Dermed er det klassiske bakdører som gjelder.

Til venstre, nye Zafira Tourer; til høyre, utgående Zafira.
Motoren: 1.4 Ecotec med turbo
Flex Fix sykkelstativ til to sykler
Adaptive hovedlys
Opel Zafira Tourer er romslig, praktisk og fleksibel med mange smarte interiørløsninger.

Syv plasser standard

Interiøret er romslig og heldigvis langt mer praktisk enn det i forgjengeren, som skuffet oss da vi testet den. Her har altså Opel tatt seg grundig sammen, og dette er nå en av de smarteste og mest fleksible bilene på markedet.

Baksetet er blitt til bakseter: Her får du nå tre individuelle seter med et noe smalere midtsete - forholdet er 35/30/35. De kan skyves frem og tilbake med totalt 21 centimeter og det merkes godt at det er bedre plass innvendig enn tidligere. Imidlertid synes vi sitteputene er vel faste og flate. Ryggstøttene kan vinkelreguleres i fire forskjellige posisjoner.

Tredje seterad er i praksis, som hos de fleste konkurrentene, forbeholdt barn eller voksne på kortere turer - da med annen seterad skjøvet et godt stykke fremover.

Lounge seating

Testbilen var i utførelsen Cosmo, som gir deg en smart løsning i tillegg som standard, nemlig såkalt Lounge Seating.

Dette innebærer at midtsetet på andre seterad kan foldes ned. På den måten får du to seter med bedre benplass og midtarmlene, samtidig som hvert sete flyttes fem centimeter inn i kabinen. Det hele gjøres med et tastetrykk. Med denne løsningen kan de to setene flyttes i alt 28 centimeter i lengderetningen i stedet for 21.

Zafira Tourer benytter naturligvis den patenterte Flex7-løsningen, og alle variasjonsmuligheter fra 2- til 7- seter finnes. Bilen kan for øvrig også leveres som ren femseter - da øker bagasjevolumet med 40 liter og man får et avslag i prisen på 3.000 kroner.

Bra førermiljø

På førerplass er det lett å trives og den generelle hevingen av kvalitetsfølelse vi har kunnet konstatere de seneste årene gjør seg gjeldende også her.

I forhold til Insignia synes vi Zafira Tourer er hakket bedre på ergonomi, selv om vi også i denne har med ganske mange knapper og betjeningsorganer å gjøre. Men det er i hovedsak et spørsmål om tilvenning.

Positiv kjøreopplevelse

Tekniske data
GirkasseAutomat 6 trinn
Slagvolum1,4 liter
Effekt140 hk
Dreiemoment200/220 Nm*)
- ved o/min1.850-4.900
0-100 km/t10,9 sek
Toppfart197 km/t
Forbruk - blandet0,72 l/mil
CO2-utslipp169 g/km
Lengde466 cm
Bredde188,4 cm
Høyde168,5 cm
Akselavstand276 cm
Egenvekt1.571 kg
Tilhengervekt1.250 kg
Bagasjerom152-1792 liter (VDA)
*) 220 Nm med overboost

De dager hvor denne typen høyreiste flerbruksbiler var utpreget "baljete" å kjøre er over, med et lite unntak for Citroën Grand C4 Picasso.

Zafira er totalt sett en velkjørende bil: Her får du forutsigbar oppførsel på veien, og en styring som er presis nok - selv om vi kunne ønsket den litt mindre følsom rundt midtpunktet.

Tilbakemeldingene fra veibanen er tilstrekkelige, i det minste i vår testbil som var utstyrt med tilvalget 19-tommers titan lettmetallfelger inklusive sportsunderstell. Dette hindret ikke en god komfortopplevelse og bilen er en behagelig turkamerat også når det gjelder lydnivå. Et lite skår i gleden gjelder imidlertid for de som er litt tunge på labben: Da jages motoren i girene og høres anstrengt ut.

Dynamisk ikke på topp

For i praksis er det en meget god bils svakeste punkt vi berører her, nemlig motoren.

Det må ikke misforstås dithen at 1,4-literen med turbolading er en dårlig motor. Men i konkurranse med de beste moderne bensinmotorene fra eksempelvis VW, Ford og PSA Peugeot Citroën, synes vi ikke at den når helt opp.

Den har for så vidt tilstrekkelig med krefter: 0 til 100 på under 11 sekunder med automatgirkasse er for eksempel godkjent. Men i mellomakselerasjonene der man belaster maksimalt for en forbikjøring, oppleves den som masete gjennom lydbildet som oppstår.

Man vil derfor ha en tendens til å løfte på foten og da blir ikke dette dynamisk sett helt tilfredsstillende.

Når det gjelder forbruk og utslipp er det heller ingen verdensmester - det offisielle tallet ved blandet kjøring er 0,72 liter per mil og 169 gram CO2 per kilometer. Det er ikke skandaløst i en bil som tross alt veier over 1,6 tonn i praksis, men heller ikke noe å rope et rungende hurra for i en bil som ble lansert i 2011. For vår del lå vi på rundt 0,8 liter per mil med normal, avslappet kjørestil.

Velutstyrt

Testbilen var altså en i utgangspunktet velutstyrt Cosmo-versjon. Den var imidlertid utstyrt med vanlig frontrute og takrelinger i stedet for panoramafrontrute og soltak. Dette medfører en prisreduksjon i forhold til de normale 397.000 kroner. Men bilen hadde også en del tilvalg, hvorav vi vil anbefale de ergonomiske sportssetene foran, som gir meget god støtte med seksveisjustering, sitteputeforlenger og elbetjent korsryggstøtte, det hele til 7.000 kroner for de to setene. Bilen hadde også følgende ekstrautstyr: Premium lyspakke med LED-kjørelys og adaptive bi-xenon hovedlys, navigasjon med syvtoms fargedisplay, parkeringssensorer foran og bak, bluetooth, de nevnte alufelgene på 19 tommer og sportsunderstell og (selvfølgelig) metallic lakk. Totalt for ekstrautstyret: Rett under 50.000 kroner, og da har men en meget velutstyrt og komfortabel syvseters familiebil som står seg godt i konkurranse med de mest aktuelle rivalene.

S-Max

Av konkurrenter med bensinmotor kan vi eksempelvis nevne Ford S-Max med sin 1,6-liters bensinmotor på 160 hester som koster 422.000 kroner i utførelsen Titanium. Den er altså en del sterkere, men tilbys bare med manuell girkasse. Hvis man ønsker S-Max med bensinmotor og automatgir må man opp i 2.0 Ecoboost-versjonen på 203 hestekrefter, og da blir prislappen skyhøyt over - mer enn 520.000 kroner snakker vi om da.

Peugeot-konkurrent

Farligste konkurrent med automat og bensinmotor er etter vår mening Peugeot 5008 med den utmerkede 1,6-liters bensinmotoren utviklet i samarbeid med BMW. Som syvseter, med automatgir og i utførelsen Allure koster den 424.000 kroner.

Det er fortsatt slik at det er mer å velge i for middels moderate budsjetter hvis man satser på diesel. Men det skal vi komme tilbake til ved en senere anledning.

Testresultat

Opel Zafira Tourer Cosmo 1.4 turbo automat

Romslig, svært fleksibel, velkjørende, sprek linjeføring

Kombinasjonen bensinmotor/automat kan virke masete ved belastning, ikke særlig kultivert motor

Testen ble første gang publisert 1. februar 2012